Honda SS50 twee plaats koppeling

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Umitrinko
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2011 21:08

Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door Umitrinko »

Sinds enige tijd heb ik mijn SS voorzien van een alu 85cc cilinder met een 50 kop ( Ik weet dat een 50 kop niet optimaal is voor 85cc maar kwam prijs technisch goed uit :) ) ik heb het blok ook voorzien van een grotere oliepomp, carburateur en spruitstuk.

Heb blok loopt prima alleen slipt de koppeling snel door. Het gaat om een origineel Nederlands SS blok, voorzien van de originele natte koppeling op de krukas met normale koppelingsveren. Ik heb de koppelvoering gecheckt en deze blijkt goed te zijn.

Ik vermoed dat de 50 kop op een 85cc cilinder een hoger compressie dan normaal genereert waardoor een één plaats koppeling niet afdoende is.




Mijn vraag: Is het mogelijk de originele koppeling te vervangen door een twee of meer plaats koppeling?

Uit de topic " het grote koppelingverhaal" http://viertakt.messageboard.nl/forum/v ... ?f=14&t=56 maak ik op dat het niet mogelijk is een 2 plaats natte koppeling in een origineel SS carter te plaatsen.


Kan iemand mij misschien vertellen wat voor oplossing(en) ik kan treffen om te voorkomen dat de koppeling doorslipt?

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door Kippenverver »

Je kunt kortgezegd eigenlijk 2 dingen doen.

- Je kunt je originele koppeling behouden, daar een nieuwe (imitatie, die slipt minder snel) plaat in doen en zware veren.

- Je kunt de originele koppeling vervangen door een imitatie 2 plaats. Als je dit doet, moet je alleen ook het primaire tandwiel en het tandwiel dat op de koppeling zit, mee vervangen.

De voorkeur (in mijn ogen) heeft de 2 plaats koppeling, omdat met een originele koppeling met zware veren gewoon niet zo lekker te werken is. Omdat je eigenlijk de verkeerde dingen gaat veranderen.
Ga heen en vereenvoudig u!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5863
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door Jurrien »

Jups, een tweeplaatskoppeling is de mooiste oplossing en past gewoon onder je ss50-handkoppelingsdeksel. Ik rij zelf met 90cc en een dubbelplaatskoppeling uit een sl70-blok. ct70 heeft het volgens mij ook. Redelijk goed te vinden op ebay. Anders kun je ook een imitatie-2plaatskoppeling gebruiken.

Je kunt ook stuggere veren in je enkelplaatskoppeling zetten maar dat heeft enkele nadelen:
- snelle slijtage van de plaat
- zware bediening
- gevolg van zware bediening: grotere axiale kracht op je krukas als je de koppeling indrukt, of dat goed is voor de hoofdlagers of het druklagertje?

Het mooiste van een Honda-2plaats-exemplaar is naar mijn mening dat de veertjes gewoon even slap zijn als de enkelplaats, dus je kunt je koppeling supersoepel indrukken en toch slipt het niet bij grotere vermogens. Rijdt veel lekkerder dan dat je je hendel met berekracht moet inknijpen.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door NIX »

En even over de opmerking over de 50cc kop en 85cc: een NT C90 heeft op de squishrand na, dezelfde maten als een SS50 kopje. Gaat dus prima.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door niek is ik »

maar een andere boring en slag, dus helemaal optimaal is het niet.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door NIX »

En lekker veel compressie. Een C70 kopje heeft maar een iets grotere inlaatklep en soms ook niet eens. De grootte van de inlaatpoost scheelt vaak ook maar een fractie. Gewoon lekker je SS kopje erop houden. Die dure tunezooi kost een berg en bami gaat ook niet veel bijdragen aan de rijbaarheid.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door Kippenverver »

Squishrandje is eventueel nog wel te realiseren zelf.
Ga heen en vereenvoudig u!

Umitrinko
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2011 21:08

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door Umitrinko »

Bedankt voor de reacties,


Zelf zit er over te denken eerst de koppeling te voorzien van stuggere veren ivm. de prijs van een imitatie koppeling die ik tot op heden alleen bij rovaza http://www.rovaza.nl/product/Basic+2-plaats+kopp.+set heb gevonden. Tweede hands heb ik geheel niks kunnen vinden.

Ook vond ik een nieuwe koppeling en primair tandwiel voor een zeer schappelijke prijs http://brinkmotoren.nl/default.asp (directe link werkt niet ivm cryptsleutel) staat onder tab >"koppelingen"> "4 takt"

Het primaire tandwiel dat ook op deze site wordt aangeboden heeft 67 tanden. onder de tab > "motorblok onderdelen 4takt"

Gezien het plaatje zou ik zeggen dat het moet passen. Kan iemand mij vertellen of deze koppeling (met redelijk kans) zal passen en of het primaire 67 tands tandwiel zal passen?

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door butt head »

als het goed is heb ik nog zoon 2plaats bami koppeling met bij hoorende tamdwielen liggen. doe ik nu niets meer mee. zal mogen wel is kijken of ik hem nog heb ergens.

ik heb zelf ook het probleem gehad met de koppeling en 85cc. sterke veren slipte bij mij ook te lang bij het overschakelen. zaten nieuwe zwaare veren en een orgi plaat in. verder ging dat wel lekker.
toen nog geprobeerd een orig veren en hulp veren ook toen een nieuwe orig plaat er in dat ging goed. op het lagertje dat op de koppeling zat na die was na een paar honderd km al slecht.

de 2 plaats bami heb ik een tijdje mee gereden maar vond hem niet echt fijn. als hij een tijd stil had gestaan en weer er mee wou gaan rijden plakte de koppeling. was makkelijk te verhelpen door gelijk bij het starten even met de koppeling te spelen dat hij weer goed los komt

nu een 4 plaats taki kraki koppeling. dat slipt heele maal niet meer. moet zelfs met een slippende koppeling weg rijden dat pakt zo snel. tis geen goedkoope oplossing maar wel een fijne :D
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door niek is ik »

Kippenverver schreef:Squishrandje is eventueel nog wel te realiseren zelf.

Nou, 85cc... dat is 51mm boring....

de verbrandingskamer is is 39mm..

Dus dat is een flinke squishrand dan...

Echter niet onmogelijk.

En dat een NT70/90 kop heel erg lijkt om een OT50 kop weet ik, maar dan heb je wel een 47mm aansluiting op een 47mm aansluiting.

Daarom zeg ik, het is en blijft toch echt een stuk minder ideaal...
Het gaat echter wel.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door NIX »

Niek, als ik zondag naar de vehikel ga, is dat in de eerste plaats om je pijn te gaan doen. Maar ik moet ook naar de kerstborrel van de buren, dus misschien heb je mazzel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door niek is ik »

Pijn doen?

OEI!

Ahja, VEHIKEL duurd nog lang, en nu ga ik mooi niet meer.
Pure angst!
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5863
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door Jurrien »

Volgens mij haalt HJ twee soorten 85cc's door elkaar. Geeft niet, zijn fout.

Je hebt het originele c90-blok met 47-boring en 49,5-slag, maar je hebt ook de 85cc-cilinder die je op een 50cc-blokje kunt zetten. Dat is een allerjeuzes grote boring op een 41,4-slag. Met 50-kop schijn je dan wel een metershoge compressie te hebben.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door NIX »

Ik ging uit van de megadikke boring.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Honda SS50 twee plaats koppeling

Bericht door niek is ik »

Ok, dan moet je nu ook Jurrien pijn doen.

Oei!
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Plaats reactie