ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door niek is ik »

juist, en dat omdat ik dat al eerder verbeterd had.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Koenovitss
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 okt 2010 21:36
Bezit: Honda Novio '76
Locatie: Voorburg

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Koenovitss »

NIX schreef:Doorlaat meet je op het smalste punt in de hoogte.
Ik heb effen opgemeten en is inderdaad 18 mm.
Petronella Kroest

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door irmin »

Heb geen zin om het hele topic door te lezen dus misschien is het al gezegd: korte 4 monteren. Zitten in sommige 110cc bamiblokken. Is geen honda maar kunnen 50cc best aan. Kun je met een iets smallere powerband uit de voeten. Mogelijk kan een scherpere nokkenas dan wel.
cracque frontal

Koenovitss
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 okt 2010 21:36
Bezit: Honda Novio '76
Locatie: Voorburg

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Koenovitss »

irmin schreef:korte 4 monteren.
bedoel je daar zoiets mee?
http://www.rovaza.nl/product/R-design+Race+tandwiel+set
Petronella Kroest

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door butt head »

Koenovitss schreef:
irmin schreef:korte 4 monteren.
bedoel je daar zoiets mee?
http://www.rovaza.nl/product/R-design+Race+tandwiel+set
dat is een heeeele korte 4. uit eigen ervaring. je zou er het beste een gulde middenweg vinden niet te lang en niet te kort.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Jeroen567
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 175
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:10
Bezit: .
Honda ss50z '79 (jblm tank)
Honda ss50z '77 (rode tank)
Kaal ss50 Frame in opbouw
Locatie: Regio Utrecht

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Jeroen567 »

Maar waar vindt je die "gulde middenweg" 4e versnelling dan??
Andere leverancier?

Jeroen

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door NIX »

Of met een groter voortandwiel. Niet voor elke oplossing een nieuwe probleem bedenken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door CB-viguur »

NIX schreef:Of met een groter voortandwiel. Niet voor elke oplossing een nieuwe probleem bedenken.

korte 4 en langer gieren, dan word je 1e ook een stuk bruikbaarder
kan je er meer mee dan alleen de eerste 2 meter na het stoplicht.

als ik het goed tel, is de 4e versnelling van rovaza een 22-24 (NT bak?)
ik heb zelf een onbekende (chinese?) 4bak met een 4 van 23-24 met een extra 4e versnelling erbij van 21-25
std ss50 is overigens 24-23

dus er zijn verschillende combinaties mogelijk, ook in de lagere versnellingen, daarmee wil ik nog eens gaan puzzelen of ik 2 of 3 bakken kan combineren tot een leuke 4-close-bak

(maar eerst gaan we een 5bak in een C110 proppen, vandaag het blokje gesplitst en wat leuke verrassingen tegengekomen)

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door butt head »

CB-viguur schreef:(maar eerst gaan we een 5bak in een C110 proppen, vandaag het blokje gesplitst en wat leuke verrassingen tegengekomen)
vertel :D
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Pico
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 aug 2010 16:35

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Pico »

CB-viguur schreef:
NIX schreef:Of met een groter voortandwiel. Niet voor elke oplossing een nieuwe probleem bedenken.

korte 4 en langer gieren, dan word je 1e ook een stuk bruikbaarder
kan je er meer mee dan alleen de eerste 2 meter na het stoplicht.

als ik het goed tel, is de 4e versnelling van rovaza een 22-24 (NT bak?)
ik heb zelf een onbekende (chinese?) 4bak met een 4 van 23-24 met een extra 4e versnelling erbij van 21-25
std ss50 is overigens 24-23
Ik weet nog dat bij de SOBW er coureurs waren in de viertaktklasse die inderdaad de verhouding van de vierde versnelling hadden omgegooid. Was niet eenvoudig en toen was er niet zoveel voor te krijgen als nu (20 jaar geleden). Ik heb toen wel eens met een ss50 gereden met normale bak en met de speciale 4 bak en dat was een wereld van verschil.

Ik zou ook voor die kortere 4 gaan en voortandwiel groter kiezen.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Edo »

Het toerental waar je motorblok het meeste vermogen heeft is het toerental waarop je topsnelheid haalt.

Het probleem is alleen dat je versnellingsbak 4 (of meer/minder) verhoudingen heeft, en je eindvertanding maar één. Je laatste versnelling wil je je aandrijflijn prise-direct hebben. Dat KAN je doen met je eindvertanding, maar het is niet praktisch omdat je 1e, 2e en 3e versnelling dan niet fijn zijn.

Ik zal binnenkort mijn MatLab weer eens aanslingeren en de perfecte 4e gear en eindvertanding uitrekenen voor een OT Honda blokje. Theoretisch dan.

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door CB-viguur »

Edo schreef:Het toerental waar je motorblok het meeste vermogen heeft is het toerental waarop je topsnelheid haalt.

Het probleem is alleen dat je versnellingsbak 4 (of meer/minder) verhoudingen heeft, en je eindvertanding maar één. Je laatste versnelling wil je je aandrijflijn prise-direct hebben. Dat KAN je doen met je eindvertanding, maar het is niet praktisch omdat je 1e, 2e en 3e versnelling dan niet fijn zijn.

Ik zal binnenkort mijn MatLab weer eens aanslingeren en de perfecte 4e gear en eindvertanding uitrekenen voor een OT Honda blokje. Theoretisch dan.

prise direct, letterlijk vertaald is: directe aandrijving
iets wat een CB72 heeft in de hoogste versnelling, door niet meer via een secundaire as te werken, maar direct van de primaire as naar het achterwiel te gaan. hierbij heb je dus geen extra verliezen in een bak.

dat systeem kan je in een ss blokje dus nooit bereiken, gezien die altijd via een secundaire as loopt.

uiteindelijk moet je het gewoon doen met een bak die je kan vinden of creeren uit bestaande onderdelen, en daarbij een eindoverbrenging vinden die jij lekker vind.
Ik heb mijn brommerts altijd lang gegierd staan, dan is de 1e praktisch bruikbaar op de openbare weg, maar met tegenwind gebruik je je hoogste versnelling niet.
(zeker met mijn bromfiets, met ori NL 4bak, gaar 50 blokje en 13 of 14 / 40 vertanding)

de 4close die ik nog eens wil maken is niet zozeer omdat ik die nodig heb, maar omdat het kan met bestaande onderdelen. zonder dure kitakkiewakkie-craft rommel.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door ReezYard »

Pico schreef:Ik weet nog dat bij de SOBW er coureurs waren in de viertaktklasse die inderdaad de verhouding van de vierde versnelling hadden omgegooid. Was niet eenvoudig en toen was er niet zoveel voor te krijgen als nu (20 jaar geleden). Ik heb toen wel eens met een ss50 gereden met normale bak en met de speciale 4 bak en dat was een wereld van verschil.
Volgens mij moeten we elkaar dan kennen!
http://members.chello.nl/ardjuna/index.htm
M'n zoon (en ik als begeleider, monteur, sponsor en ... vader) hebben bij de SOBW geracet van 1992 tot 1999.
De lange 4 van de SS was inderdaad een "probleem", dat we dankzij Henk - van Leertouwer - konden oplossen met
de 4 van een S65 (23:24 i.p.v. 24:23).
We kregen daardoor een mooie close ratio-bak en waren daarmee heel lang de enige.....
Later hebben we ge-experimenteerd met een 5-bak, die vanaf de 2e versnelling een nog
mooiere close ratio verhouding heeft. De hele korte 1e versnelling werd dan "overgeslagen" ......
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Edo »

CB-viguur schreef:
Edo schreef:Het toerental waar je motorblok het meeste vermogen heeft is het toerental waarop je topsnelheid haalt.

Het probleem is alleen dat je versnellingsbak 4 (of meer/minder) verhoudingen heeft, en je eindvertanding maar één. Je laatste versnelling wil je je aandrijflijn prise-direct hebben. Dat KAN je doen met je eindvertanding, maar het is niet praktisch omdat je 1e, 2e en 3e versnelling dan niet fijn zijn.

Ik zal binnenkort mijn MatLab weer eens aanslingeren en de perfecte 4e gear en eindvertanding uitrekenen voor een OT Honda blokje. Theoretisch dan.

prise direct, letterlijk vertaald is: directe aandrijving
iets wat een CB72 heeft in de hoogste versnelling, door niet meer via een secundaire as te werken, maar direct van de primaire as naar het achterwiel te gaan. hierbij heb je dus geen extra verliezen in een bak.

dat systeem kan je in een ss blokje dus nooit bereiken, gezien die altijd via een secundaire as loopt.

uiteindelijk moet je het gewoon doen met een bak die je kan vinden of creeren uit bestaande onderdelen, en daarbij een eindoverbrenging vinden die jij lekker vind.
Ik heb mijn brommerts altijd lang gegierd staan, dan is de 1e praktisch bruikbaar op de openbare weg, maar met tegenwind gebruik je je hoogste versnelling niet.
(zeker met mijn bromfiets, met ori NL 4bak, gaar 50 blokje en 13 of 14 / 40 vertanding)

de 4close die ik nog eens wil maken is niet zozeer omdat ik die nodig heb, maar omdat het kan met bestaande onderdelen. zonder dure kitakkiewakkie-craft rommel.
Ik weet dat je geen letterlijke prise-direct kunt maken, het ging me om de overbrengingsverhouding. Een auto met een 5-bak en daarvan de 4e prise-direct haalt zijn topsnelheid in de vierde versnelling en gaat niet harder in zijn vijf.

Dit doordat de overbrenging van de motor 1:1 is richting het differentieel, en in het differentieel is de verhouding dusdanig dat het toerental waarop je motor het hoogste vermogen heeft wordt omgezet in de wielsnelheid waarop het voertuig het hardst gaat.

En dat moet je zien te creëeren met je vertanding in je bak en eindoverbrenging.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Jurrien »

Edo schreef:Het toerental waar je motorblok het meeste vermogen heeft is het toerental waarop je topsnelheid haalt.
Nee, dat is niet zo. Het is wel het streven om je eindoverbrenging zo te kiezen dat je motorblok het gunstigste toerental (toerental waarbij het blokje het meeste vermogen produceert) draait op de topsnelheid. Maar dat is echt niet altijd zo. Stel, je hebt een brommer met een veel te lichte eindoverbrenging. Je maximale vermogen komt dan bijvoorbeeld bij 6000 t/min vrij terwijl hij op topsnelheid mooi wel tot 9000 t/min doorblaast. Dan gaat jouw stelling dus niet op..
CB-viguur schreef:prise direct, letterlijk vertaald is: directe aandrijving
iets wat een CB72 heeft in de hoogste versnelling, door niet meer via een secundaire as te werken, maar direct van de primaire as naar het achterwiel te gaan. hierbij heb je dus geen extra verliezen in een bak.
Minder verliezen in de bak. 8-)
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Plaats reactie