ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Koenovitss
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 okt 2010 21:36
Bezit: Honda Novio '76
Locatie: Voorburg

ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Koenovitss »

Hallo,

Ik heb van de zomer een ss50 gekocht..
Ben die helemaal aan het opknappen heeft namelijk lang lang stilgestaan..
Ik moet hem nog laten keuren dus nog even niet prutsen..

Als ik eenmaal door de keuring heen ben wil ik uiteraard wel wat harder rijden dan 45..
en nou vraag ik me af wat de beste set up is..
Enige "opvoerspul" wat ik nu heb liggen is: Snel nokkenasje en powerfilter (uiteraard zet ik de begrenzing op het vliegwiel vast), en ik wil beslist geen andere cc.
Grotere caberateur?

Iemand tips?
Het is gewoon om een beetje mee te kunnen komen met het verkeer :)
bedankt,

Koen
Petronella Kroest

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door NIX »

Dan laat je je originele nok zitten, je zet er een vastgezet vliegwiel op en naar gelang een grotere carb of een 70cc cilinder. Dan kom je meer dan fatsoenlijk mee in het verkeer en blijft de boel ook nog een klein beetje heel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Kippenverver »

Een vervroegend vliegwiel en een grotere carburateur gaat denk ik de grootste winst opleveren als ik je verhaal zo lees..
Ga heen en vereenvoudig u!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5863
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Jurrien »

Vervroegend vliegwiel! Simpelste oplossing, werkt gelijk en je haalt er alleen maar verbeteringen mee: hogere toerentallen, lager brandstofverbruik, meer vermogen..
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door niek is ik »

juist.

Als het al nodig is.
Stel je ss goed af, onsteking op tijd en je kan al prima mee komen in het verkeer.
Wil je wat meer, inderdaad een VVV...
Wil je dan nog wat meer een grote carb.

snelle nok, mensen komen daar altijd mee bedrogen uit.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Kippenverver »

Een snelle nokkenas in combinatie met een vervroegend vliegwiel vind ik een hele vervelende combinatie, want je legt je powerband daarmee zo hoog dat er onderin toeren eigenlijk niks meer gebeurd.
Ga heen en vereenvoudig u!

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door koen 50 »

maar dat heeft toch alleen met die nokkenas te maken?

die vvv zorgt er alleen voor dat je altijd het goeie ontstekingstijdstip hebt. dus ook onderin, toch?
jeuj!

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Kippenverver »

Klopt. Maar een vervroegend vliegwiel zorgt ervoor dat je ontstekingstijdstip bij hoge toeren verder naar voren komt te liggen, dus die begint pas echt iets te doen bij -pak 'm beet, 4000 toeren, als je daar een nokkenas bij pakt die ook pas op die toerentallen iets gaat doen, krijg je een heel zenuwachtig motor karakter. En dat wil ik niet, het is geen 2 takt.

Maar dat ligt er misschien ook maar net aan wat voor nokkenas je gebruikt.. Dat blok waar ik toen op reed had volgens mij een originele SS snelle nok en een enkelarmige Nippon Denso ontsteking
Ga heen en vereenvoudig u!

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door CB-viguur »

kleppen bewerken, vervroegend vliegwiel er op en een leuke 16mm carb, vooral geen imi nemen.
daarmee liep mijn ssje zo'n 70km op top, onder goede omstandigheden harder, maar vooral kwam ik lekker mee in t verkeer omdat het altijd wel 60 liep.

Onder m'n motor-ssje heb ik nu een old-school getuned 5bak blokje.
Compressie wat omhoog met dunne voetpakking, afgedraaide kruk, langere 1e versnelling, 22mm carb van een cb350f, verjongde en bewerkte kleppen, lichtere tuimelaars.
En daarnaast natuurlijk het std 5bak spul zoals de alu cilinder, hoge compressie zuiger, kop met grote kanalen en vvv.
Hiervan gaat de snelheid zo richting de 95km/h
Binnenkort moet deze nog open vanwege een schakelprobleempje met de 2e versnelling, dan krijgt 'ie ook een lichtere koppeling met aluminium hart, voor betere acceleratie.

En om aan te geven dat er echt wel wat mogelijk is met 50cc, mijn cb50 racer heeft een top rond de 125km/h met 50cc zonder kuip.

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door koen 50 »

CB-viguur schreef:kleppen bewerken, vervroegend vliegwiel er op en een leuke 16mm carb, vooral geen imi nemen.
daarmee liep mijn ssje zo'n 70km op top, onder goede omstandigheden harder, maar vooral kwam ik lekker mee in t verkeer omdat het altijd wel 60 liep.

Onder m'n motor-ssje heb ik nu een old-school getuned 5bak blokje.
Compressie wat omhoog met dunne voetpakking, afgedraaide kruk, langere 1e versnelling, 22mm carb van een cb350f, verjongde en bewerkte kleppen, lichtere tuimelaars.
En daarnaast natuurlijk het std 5bak spul zoals de alu cilinder, hoge compressie zuiger, kop met grote kanalen en vvv.
Hiervan gaat de snelheid zo richting de 95km/h
Binnenkort moet deze nog open vanwege een schakelprobleempje met de 2e versnelling, dan krijgt 'ie ook een lichtere koppeling met aluminium hart, voor betere acceleratie.

En om aan te geven dat er echt wel wat mogelijk is met 50cc, mijn cb50 racer heeft een top rond de 125km/h met 50cc zonder kuip.
houdt die 5bak dat? ik vond die tandjes er nogal dun uitzien.
ik dacht dat die dingen zoveel helemaal niet konden hebben, of heb je die bak zelf aangepast?
jeuj!

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door butt head »

Eric schreef:Lompe 80cc gaat soms niet goed en lomp schakelen vinden ze niet leuk.
70cc aantrappen vinden ze ook niet leuk :(
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Kippenverver »

Trappen moet je ook met beleid doen..
Ga heen en vereenvoudig u!

Plaats reactie