Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door Edo »

Krijg een beetje deja-vu gevoelens,

Was Lejon ook niet al 6 maanden voordat hij een SS kocht dit forum aan het volspammen met wat hij allemaal aan zijn brommer zou kunnen doen/zou gaan doen/zou willen doen? Koop alsjeblieft eerst die brommer en wen aan het gevoel dat hij harder gaat dan je kroegfiets.

Oh en pardon als ik je beledig over die kroegfiets, weet niet hoe oud je bent ;)

Ontopic; een 70cc op 50kop gaat toch ook hard zat?

Paul de Salmiakbal
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
Locatie: Rijsbergen

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door Paul de Salmiakbal »

Jurrien schreef:
Paul de Salmiakbal schreef:Ja ik was ook al van plan om een 70 kop (OT?) te gebruiken als ik een 85cc neem.
Vind het wel raar dat er op Rovaza een 88cc cilinder staat, maar dat er dan niet bij vermeld word dat je carter daarvoor uitgeboord moet worden..
Mja, dan word het dus een 85cc, niet dat die 3cc veel uit maakt :p
Volgens mij is die 88cc ook wel echt 88cc. Weet het niet zeker, maar bekijk de boring en bereken het, dan weet je het zeker.
Een c90-blok heeft 85cc maar heeft een lange slag, dus dat rijdt heel anders dan zo'n 88cc-cilinder op een 50-blokje.
Paul de Salmiakbal schreef:@Jurrien: Ik was idd van plan om eerst te kijken hoe hij het uit houdt zonder koelertje door een thermostaat te monteren als oliepijlstok.
Zoek even het verschil tussen een thermostaat en thermometer uit en lees dan mijn verhaal opnieuw. :D
Paul de Salmiakbal schreef:En is het erg not done om een nokkenas met glijlagers te monteren op een high powered blok? Want als ik een OT 70 kop neem dan moet ik een nokkenas met glijlagers hebben. Of maakt het niet veel uit of het kogelgelagerd of glijgelagerd is?
Kan me wel voorstellen dat als het een keer zonder olie loopt om de een of andere reden dat je dan met glijlagers een groter probleem heb dan met kogellagers :p
Je kopje moet sowieso niet zonder olie lopen. En als je geen rare dingen doen gebeurt dat ook niet. Het is onzin om voor een bepaald lagertype te kiezen omdat hij wel eens zonder olie zou kunnen lopen.
Ik zou mogelijk ook een 52 slag krukas kunnen monteren, mocht het krukas wat erin zit verrot zijn. Dan kom ik uit op een slag van 52mm en een boring van 51/52mm.

Jaja, thermometer, thermostaat, ik bedoelde thermometer, excuses.
nitelife schreef:het ligt helemaal aan je carters. 52 past heel vaak net niet en 51 vaak wel. je kan het helaas pas zien als je topend eraf is. het probleem is niet dat de ronde opening te klein is, vaak zit er daaronder net een verhoging die je weg moet veilen(als je geen freesmachine hebt), zodat je de cilinderrok helemaal in je carters kan schuiven. veilen is niet zo veel werk, maar daarna moet je alle rommel uit je onderblok halen. het beste is dan ook eerst het hele blok uit elkaar te halen. de carters leeg maken, dan de lagers afplakken zodat je die niet vol ijzervijlsel zitten en dan pas beginnen met veilen. met 51mm bespaar je jezelf meestal dit werk en qua performance maakt het niet veel uit. drp cilinders hebben niet zo'n dikke cilinderrok, dan kan nog wel eens net het verschil uitmaken. je kan natuurlijk ook net pech hebben met je carters, zodat je dit ook al bij 51mm moet doen...

ow en dan een andere oplossing. takegawa scut kitje. kan je tot iets meer dan 100cc gaan, want je cilinder heeft geen cilinderrok. wel iets duurder dan de andere oplossingen.

ik weet trouwens niet of dit al gezegd is, maar je moet voor 85cc eigenlijk wel een grotere oliepomp installeren. dat houd ook in dat je het gaatje voor de olietoevoer naar de kop moet vergroten. een 85cc c90 blok heeft standaard een 180% oliepomp.
Bedankt voor de info, hier kan ik wat mee.
Zoals ik eerder zei was ik al van plan om een grotere oliepomp te monteren, 270%.
Daar wordt standaard een 1.5mm boortje bij geleverd :p
NIX schreef:
Paul de Salmiakbal schreef:
butt head schreef:als je zorgt dat er voldoende olie in de kop komt zal het niet veel uit kwa glij lager of kogel lager.
Daar zal ik sowieso voor zorgen > 270% pomp monteren.
NIX schreef:
Paul de Salmiakbal schreef:Ik zat precies te denken aan een 22mm carburateur, weet iemand hoe groot de inlaatklep is van een OT 70 kopje?
En is het mogelijk om een, eigenlijk voor 2 takt bedoelde carburateur zoals een Keihin PE22 op een viertakt te monteren? Of moet je dan in de weer gaan met andere gasnaalden & stuff?
Kleppen zijn in de meste gevallen net zo groot als van een SS, dacht ik. De kanalen zijn wat groter en er zit een squishrand in.
Een 2T carb zal je inderdaad helemaal opnieuw moeten afstellen.
Wat bedoel je precies met helemaal opnieuw afstellen? Dat je een carburateur af moet stellen als je iets aan je setup verandert of als je de carb op een ander blokje zet snap ik, maar wat moet je allemaal veranderen als je een 2t carb op een 4t zet?
Want ik vind de Keihin PE22 wel een mooie. Een redelijke prijs, en dan heb je toch een echte Keihin onder je kont zitten :p
Je moet dan aanpassen: de stationair sproeier, de afschuining van de gasschuif, de conischiteite van de naald bepalen en de hoofdsproeier. Er komt dus wat meer bij kijken dan luchtsproeier, gasnaald een groefje hoger of lager en hoofdsproeier bepalen. Elke Keihing die ooit op een 4T zat is eigenlijk wel bruikbaar voor onze blokjes. Soms moet je een kleinere stationair sproeier monteren. Ik heb al een paar keer een 38 voor een 35 moeten vervangen bij carbs die van een 125 oid kwamen omdat de motor vanaf stationair wat schokkerig oppakte bij warme motor. verder krijge je met wat proberen met naald en hoofdsproeier je SS blokje wel aardig lopend.
Hmm, om je gasnaald en sproeiers te veranderen vind ik niet zo erg, maar ik ga liever niet aan m'n gasschuif vijlen :shock:
Dan is het misschien rendabeler om een fatsoenlijke viertakt carb te vinden, is wat minder moeite met aanpassen.
Edo schreef:Krijg een beetje deja-vu gevoelens,

Was Lejon ook niet al 6 maanden voordat hij een SS kocht dit forum aan het volspammen met wat hij allemaal aan zijn brommer zou kunnen doen/zou gaan doen/zou willen doen? Koop alsjeblieft eerst die brommer en wen aan het gevoel dat hij harder gaat dan je kroegfiets.

Oh en pardon als ik je beledig over die kroegfiets, weet niet hoe oud je bent ;)

Ontopic; een 70cc op 50kop gaat toch ook hard zat?
Ik bezit momenteel een Puch Maxi (Jaa lach me maar uit x] ).
Ik ben bijna zeventien, ik ben al een tijdje aan het sparen en tegen de tijd dat het december is zou ik genoeg geld moeten hebben om een opknapper te kopen. Zoals ik al zei in mijn beginpost ben ik van plan om alles rustig aan te doen en goed door te denken. Zoals je ziet ben ik nu al bezig met het verzamelen van kennis, zodat ik straks niet met een leeg hoofd met dat ding in mijn handen sta.
70cc op 50kop zal ook wel vlug gaan ja. Maar ik ben dus van plan om er flink wat vermogen uit te halen, dus ik weet niet of dat zal voldoen.
Uiteraard hou ik rekening met alle gevolgen, zoals dat er betere remmerij nodig is, betere vering, dat ik rekening moet houden dat ik op iets illegaals rijd etc.
Nu heeft mijn maxi ook al een tijdje 70cc dus ik ben al wel wat gewend aan wat snellere (kuch kuch) 2wielers.
Nja, ik vind hem toch een beetje vervelen, en ik vind het wel leuk om te schakelen, samen met dat ik viertakt en de hele techniek die er omheen zit ontzettend mooi vind. Dus daarom ben ik aan het sparen voor een SS (toen ik dat tegen m'n oma zei schrok ze zich kapot :shock:)

Plaatje bij het praatje:

Afbeelding

Bijna helemaal door mij gemaakt en gereviseerd, alleen de krukaslagers heb ik erop laten zetten want ik was bang dat ik mijn krukas misschien krom zou slaan :shock:

Meer foto's & projectpage> http://www.brommerforum.nl/projects/detail_gallery/1319
Gallery> http://www.brommerforum.nl/gallery/view/5314

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door nitelife »

Zeg maar tegen je oma dat ik je veel plezier wens met je toekomstige SS :D

en dan welkom bij de club :D
TWD for life!

Paul de Salmiakbal
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
Locatie: Rijsbergen

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door Paul de Salmiakbal »

nitelife schreef:Zeg maar tegen je oma dat ik je veel plezier wens met je toekomstige SS :D

en dan welkom bij de club :D
Dankuu :p

Ik heb nog (alweer?!) een vraagje over het krukas.
Als ik een 85cc cilinder zou monteren met een boring van 51mm, zou dat dan wel lekker werken icm een origineel krukas met een slag van ...? (Veel minder iig)
Zou dat dan wel goed lopen/fijn karakter hebben?
Of zou je beter een 52 slag krukas zoals http://www.rovaza.nl/product/52+slage+race+krukas+6v kunnen monteren?
Zodat de slag en boring beter overeen komen (en je een bult meer cc's krijgt :p)
En heeft iemand ervaring met de kwaliteit van dat krukas?
Ik zie 2 smeergaten in het small end, koyo lagertjes en een iets groter big end dan dat van een origineel krukas.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door NIX »

DRP kruks zijn prima, met een Top zuiger kun je een korte 70cc cilinder monteren om op precies 90cc uit te komen. Geen idee of er zuigers voor een 51mm cilinder te krijgen zijn. zal wel. Alles is uiteindelijk goed lopend te krijgen. ligt gewoon aan je sleutelvaardigheden. Als je de delen maar een beetje op elkaar afstemt. En het moet wel heel blijven.

Ik heb een semi 3 bakblokje liggen met een 52mm DRP kruk, alu 47mm cilinder CD kop met C70 nok en Top zuiger, dat liep met vervroegende puntenontsteking en 20mm net geen 90 onder een chaly. En bedoel ik geen imitatiekilometers. Blokje trekt van onderuit als een tractor.

We kunnen ook nog dagen doorfantaseren.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Paul de Salmiakbal
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
Locatie: Rijsbergen

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door Paul de Salmiakbal »

NIX schreef:DRP kruks zijn prima, met een Top zuiger kun je een korte 70cc cilinder monteren om op precies 90cc uit te komen. Geen idee of er zuigers voor een 51mm cilinder te krijgen zijn. zal wel. Alles is uiteindelijk goed lopend te krijgen. ligt gewoon aan je sleutelvaardigheden. Als je de delen maar een beetje op elkaar afstemt. En het moet wel heel blijven.

Ik heb een semi 3 bakblokje liggen met een 52mm DRP kruk, alu 47mm cilinder CD kop met C70 nok en Top zuiger, dat liep met vervroegende puntenontsteking en 20mm net geen 90 onder een chaly. En bedoel ik geen imitatiekilometers. Blokje trekt van onderuit als een tractor.

We kunnen ook nog dagen doorfantaseren.
Dankje voor de info, maar wat is precies een top zuiger?
Is top een merk, of is het een bepaalde soort zuiger?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door nielspbr »

merk

Paul de Salmiakbal
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
Locatie: Rijsbergen

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door Paul de Salmiakbal »

nielspbr schreef:merk
Okee.. Ik zat even rond te zoeken op google maar ik kan er niks over vinden.
Heeft er iemand meer informatie over of een webpagina ervan?
Grappig, dit kwam ik tegen tijdens het zoeken:

Afbeelding

Ovale zuigers? :shock:

Nja, jullie horen iig nog van me. Bedankt voor alle info zo ver.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door Kippenverver »

Gewoon bij de bekende adressen vragen, die hebben eigenlijk altijd wel Top op voorraad volgens mij.. De zuigers van DRP zijn ook netjes trouwens, of TKR
Ga heen en vereenvoudig u!

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door ReezYard »

Waarom is 50cc (of 70cc) niet snel genoeg?

Afbeelding

Filmpjes:
http://members.chello.nl/ardjuna/alphen2003.mpg
http://members.chello.nl/ardjuna/Aalsmeer1.mpg

Voordat je geld gaat uitgeven .... zorg eerst dat je SS-je gewoon lekker
betrouwbaar rijdt!
Dat is met een opknapper al een behoorlijke uitdaging.

Website: http://members.chello.nl/ardjuna/index.htm
Succes!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Paul de Salmiakbal
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
Locatie: Rijsbergen

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door Paul de Salmiakbal »

ReezYard schreef:Waarom is 50cc (of 70cc) niet snel genoeg?

Afbeelding

Filmpjes:
http://members.chello.nl/ardjuna/alphen2003.mpg
http://members.chello.nl/ardjuna/Aalsmeer1.mpg

Voordat je geld gaat uitgeven .... zorg eerst dat je SS-je gewoon lekker
betrouwbaar rijdt!
Dat is met een opknapper al een behoorlijke uitdaging.

Website: http://members.chello.nl/ardjuna/index.htm
Succes!
Supertof! Zoiets ben ik dus ook van plan, qua uiterlijk dan.
Waarom dat niet snel genoeg is? Naja, omdat het dus niet snel genoeg is .
Uiteraard ga ik eerst zorgen dat hij lekker rijdt, en indien er geen kenteken op zit, er eentje regelen, daarna alles naar wens aanpassen etc.
Ik heb ook al wel wat ervaring met ouwe brommers weer aan de praat krijgen dus dat zal allemaal wel lukken.
Zoals ik al zei gaat dit een langlopend project worden (denk aan zeker een jaar, als het niet meer is) tegen de tijd dat het echt helemaal af is. Ik betaal bijna alles zelf, en met een slap vakkenvullerloontje gaat dat allemaal niet zo hard als je toch zo veel mogelijk kwalitatief goed spul wilt aanschaffen.
Bovendien zit ik ook in vwo5, is moeilijk zat, en werk dus ook niet zo veel.
Ik zal tijdens het project dus ook veel leren over viertaktblokken van honda en alles daar omheen, daar doe ik het ook voor.
Heb jij(u?) enig idee waar die backsteps vandaan komen? Ik zie ze nergens te koop, ja voor Honda Dax, of zijn die ook op een SS toe te passen?
En is dat een origineel SS voorwiel? Want die trommel ziet er aardig groot uit.
En van welke fiets komt dat stuurkuipje?
Sorry voor het grote aantal vragen maar ik vind dit een erg mooie combinatie :p
Verder echt toffe foto's, ik zal ze eens doorspitten :b

Hmm, ik lees op die website dat ze veel problemen hadden met de koppeling..
Zou 88cc icm 52 slag kruk dan niet overkill zijn voor de std koppeling?
Want anders is het miss verstandiger om er niet een extreem high powered blokje van te maken, maar gewoon 70cc met 52 slag kruk oid?

hendrik
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 30 jun 2009 20:58
Locatie: ede

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door hendrik »

ik heb ongeveer het zelfde gedaan wat jij van plan bent!
Ten eerste heb ik een bami 2plaats koppeling gemonteerd tegen het slippen.
85cc kitje bij rovaza gekocht en een 270% oliepompje ( is aan te raden)
Vervolgens een ot 70 kopje genomen en de poorten eens wat groter gemaakt en geflowd, strakkere klepveren en een snelle nok gemonteerd.
carter pas gemaakt voor cdi ontsteking ( vervroegd )
en vervolgens een mikuni 22 carburateur erop geschroefd.
Tijdens het inrijden heb ik een oliekoeler gebruikt omdat het hoogzomer was en dus erg warm.
maar toen het weer wat kouder werd kon de koeler er gewoon weer af en heb ik geen hitte problemen gehad.

Deze setup reed heel vlot. het is niet bepaald een rustig blokje want hij heeft pas power in de hogere toeren maar hij reed als een gek!
totdat de kleppen begonnen te lekken maar ik had ook de goedkoopste ot 70 immitatie kop die er was volgensmij:(
ss50 4 life!

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door butt head »

ik had ook problemen met de koppeling toen ik er 85cc onder knutselde.
gewoon normaal rijden lukte wel maar als je een pleur gas gaf ging hij slippen. dat heb ik toen op gelost door nieuwe origineele veren te monteren en hulp veren. toen hield de koppeling het wel. echter sleet het lagertje op de koppeling wel hard :|.

tegenwordig zit er een 5bak in met een takegawa ot koppeling. wat zou ik nu graag een toeren teller willen :o
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door ReezYard »

De backsteps hebben we destijds laten maken.
De voorwielnaaf is van Kreidler.
Het stuurkuipje is door een race-collega voor ons gemaakt.

Afbeelding

De originele koppeling op de krukas werkt tot 13 000 rpm prima. Bij nog hogere toeren
vliegt ie uit elkaar. Bij normaal opvoeren kom je niet aan deze extreme toerentallen.
Paul de Salmiakbal schreef:Heb jij(u?) enig idee waar die backsteps vandaan komen? Ik zie ze nergens te koop, ja voor Honda Dax, of zijn die ook op een SS toe te passen?
En is dat een origineel SS voorwiel? Want die trommel ziet er aardig groot uit.
En van welke fiets komt dat stuurkuipje?
Sorry voor het grote aantal vragen maar ik vind dit een erg mooie combinatie :p
Verder echt toffe foto's, ik zal ze eens doorspitten :b

Hmm, ik lees op die website dat ze veel problemen hadden met de koppeling..
Zou 88cc icm 52 slag kruk dan niet overkill zijn voor de std koppeling?
Want anders is het miss verstandiger om er niet een extreem high powered blokje van te maken, maar gewoon 70cc met 52 slag kruk oid?
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Bericht door h5speedje »

Eric schreef:Lukt het wel om een van origine 50cc cilinder naar 88cc te boren. Dacht dat 70cc dan al krap wordt voor de rok.

Ik zou dan gewoon zo'n kant en klaar aluminium setje kopen en een 70cc kop scoren. Op Marktplaats staat ergens een nieuwe kop voor weinig.
Don it .... enne gaat prima mits je de "spoelpoorten" weer dicht kan krijgen...44mm is denk ik het maximum wat je uit kan draaien maar ook dan heb je al kans dat je door de cilinder heen bent en in de koelribben begint te graven
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Plaats reactie