Advies cilinder

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Advies cilinder

Bericht door ciebie »

Eric schreef:Dus die 2t zijn krapper geboord volgens jou? Nou, niet dus.
nee, dat zegt ie niet..

hij beweert alleen dat je met een alu cilinder setje in vergelijking tot gietijzeren cilinders een krappere boring kan aanhouden

Pico
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 aug 2010 16:35

Re: Advies cilinder

Bericht door Pico »

Eric schreef:Dus die 2t zijn krapper geboord volgens jou? Nou, niet dus.
Nou die Kreidler waar ik mee geraced heb had een zuigerspeling die veel lager lag dan de 0.06mm van de zuigers in de gietijzeren cilinders. Bij mijn Mahle Nicasil cilinders had ik gesmeede handgemaakte zuigers (á 750 gulden voor de cilinder en 150 gulden voor een zuiger, en dat was 18 jaar geleden) die een zuigerspeling van 0.02mm hadden. Twee keer opwarmen en daarna een kwartiertje rustig aan. Daarna gas er op! Nooit een vastloper gehad.

Krapper dan bij gietijzer? Dus wel!

Bij mijn RD350 heb ik ook gietijzeren bussen en rijd ik met 0.06mm. De Mahle Nicasil cilinder is met 0.06mm totaal versleten! Zo zit er dus een heel groot verschil in van wel materiaal de cilinderwand gemaakt is. 0.02mm in een gietijzeren bus is ondenkbaar, die gaat geheid vast.

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: Advies cilinder

Bericht door irmin »

Pico schreef:
Eric schreef:Dus die 2t zijn krapper geboord volgens jou? Nou, niet dus.
Nou die Kreidler waar ik mee geraced heb had een zuigerspeling die veel lager lag dan de 0.06mm van de zuigers in de gietijzeren cilinders. Bij mijn Mahle Nicasil cilinders had ik gesmeede handgemaakte zuigers (á 750 gulden voor de cilinder en 150 gulden voor een zuiger, en dat was 18 jaar geleden) die een zuigerspeling van 0.02mm hadden. Twee keer opwarmen en daarna een kwartiertje rustig aan. Daarna gas er op! Nooit een vastloper gehad.

Krapper dan bij gietijzer? Dus wel!

Bij mijn RD350 heb ik ook gietijzeren bussen en rijd ik met 0.06mm. De Mahle Nicasil cilinder is met 0.06mm totaal versleten! Zo zit er dus een heel groot verschil in van wel materiaal de cilinderwand gemaakt is. 0.02mm in een gietijzeren bus is ondenkbaar, die gaat geheid vast.

Voor onze 4takt motortjes hanteert honda ook een zuigerspeling van 0,02 mm (met gietijzeren bus).
Bij grote cilinders zoals de XL 600 wordt 0,03 mm gehanteerd (zo uit m'n hoofd).
cracque frontal

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Advies cilinder

Bericht door ciebie »

volgens mij worden hier appels met peren vergeleken...

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: Advies cilinder

Bericht door irmin »

ciebie schreef:volgens mij worden hier appels met peren vergeleken...
waar het mij om ging is dat er wordt gezegd dat 0,02 mm speling met een gietijzeren bus geheid zorgt voor een vastloper. En da's dus niet waar.
cracque frontal

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 658
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Advies cilinder

Bericht door fs1tom »

Het ligt ook aan de materiaaleigenschappen.
Ik kan me voorstellen dat je met alles origineel Honda een krappere zuigerspeling kan aanhouden dan 1 of ander goedkoop bami-blok
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Advies cilinder

Bericht door ciebie »

de een heeft het hier over zuigerspeling van 2takt motoren, en de ander heeft het over de zuigerspeling van 4takt motoren.. dat kan natuurlijk niet 1 op 1 vergeleken worden

firestone
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mar 2007 21:19
Bezit: Een 4 tal 4 wielers en een paar 2 wielers ;-)
Locatie: Tussen Boutjes en Moeren

Re: Advies cilinder

Bericht door firestone »

4 takt forum toch!!!!!!!!!!!
Aluminium cylinder met bus is gewoon lichter, ga je nog 0,15 seconde sneller
https://honda-gangers-gooi-vechtstreek.weebly.com/

Broem,broem
SS50 K3, SS50 K1, C50 h, CD50 h, CB50 J, C320A, C310A, P50, PC50, PF50, MonkeyR, SH50

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Advies cilinder

Bericht door NIX »

Pico schreef:Bij tweetakten zie je vaak een alu cilinder met een nicasil coating van de cilinderwand. De Honda viertaktcilinders die ik gezien heb hadden allemaal een gietijzeren bus in de alu cilinder of waren geheel van gietijzer. Alu cilinders met alu zuigers kun je met minder zuigerspeling rijden omdat de zuiger en de cilinder dabn dezelfde uitzettingscoefficient hebben. Gietijzer heeft een andere uitzettingscoefficient dan alu dus moet er hier met een grotere zuigerspeling worden gereden.
Er zijn alu cilinders, ook 72cc met nicasilwand te koop. Gewoon een zuiger erbij voor 50 kop. Is allemaal imi, werkt prima en maak je over de speling niet druk.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie