ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
weetikhet
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2010 09:50

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door weetikhet »

Ik heb net loef bromfietsen even gebeld. Die zeiden dat een 50cc met snelle nokkenas zou moeten kunnen werken, ook vanaf lagere toeren. Wat volgens hun een groter probleem was is de carb, blijkbaar is dit een 20 mm en is icm een 50cc en een snelle nokkenas wat groot. Een (te) grote carb presteert in lagere toeren minder dan in hoge toeren, ook de snelle nokkenas presteert beter in hoge toeren dan lage. Dus bij elkaar opgeteld werkt dat niet lekker.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door NIX »

Dat is geen nieuws.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

weetikhet
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2010 09:50

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door weetikhet »

NIX schreef:Dat is geen nieuws.
Ik heb hier nog niks gehoord over het feit dat de combinatie 20mm en 50cc met een snelle nokkenas niet werkt. Alleen dat je beter geen snelle nokkenas op een 50cc kunt zetten. Volgens loef moet een 50cc en snelle nokkenas wel kunnen werken bij een kleinere carb..

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door butt head »

Eric schreef::?:

Butt head/Thijs bedoelde meer dat hij bij hem in de 4 niet door trok in toeren.
met die versnelling die ik aan bied wel alleen die is zo kort dat je er weinig winst uithaalt qua snelheid eerder verlies

en ik zit op het moment ook een beetje met het niet door trekken in de 4 maar daar word nog aan gewerkt en ik doe het warschijnelijk op een andere manier dan de meeste hier het zouden doen
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door butt head »

weetikhet schreef:Ik heb net loef bromfietsen even gebeld. Die zeiden dat een 50cc met snelle nokkenas zou moeten kunnen werken, ook vanaf lagere toeren. Wat volgens hun een groter probleem was is de carb, blijkbaar is dit een 20 mm en is icm een 50cc en een snelle nokkenas wat groot. Een (te) grote carb presteert in lagere toeren minder dan in hoge toeren, ook de snelle nokkenas presteert beter in hoge toeren dan lage. Dus bij elkaar opgeteld werkt dat niet lekker.
klinkt mij eerder als van jij moet bij ons geld uit gaan geven
maar wie ben ik


@ weetikhet

als je je gas minder ver open hebt is de door laat toch ook kleiner.

en als loef zecht dat je een nieuwe kleinere carbu nodig hebt dan klopt dat toch niet als je die 20mm op je gas schuif begrenst heb je toch ook een kleinere carbu

of is dat weer te ver gezocht
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door NIX »

weetikhet schreef:
NIX schreef:Dat is geen nieuws.
Ik heb hier nog niks gehoord over het feit dat de combinatie 20mm en 50cc met een snelle nokkenas niet werkt. Alleen dat je beter geen snelle nokkenas op een 50cc kunt zetten. Volgens loef moet een 50cc en snelle nokkenas wel kunnen werken bij een kleinere carb..
Nee, met een kleinere carb heb je normaal meer gassnelheid bij de lagere toeren. Maar jouw powerband ligt door de nok in de hoge toeren. Dus moet je ervoor zorgen dat je brommertje hoge toeren kan maken. Dus dat hij lekker kan ademhalen. Als je echt een kleinere carb wil monteren, kun je beter ook meteen de nok door een langzame vervangen. Je probleem is gewoon een snelle nok op een 50cc-tje. De powerband is erg smal en ligt bij veel toeren. Dus heb je ook een gat tussen de 3 en 4 en heb je een 5-bak of een lichte vertanding nodig. Als je onderin (wat) vermogen terug wil heb je de volgende opties:

- Normale nok en alles zo laten, eventueel een iets kleinere carb erbij;
- 70cc en alles zo laten;
- kleiner voortandwiel en alles zo laten een genieten van het feit dat je alleen maar vooruit komt boven de 10.000 tpm.

Een racemotor op straat is gewoon niet fijn. Dat ervaar je nu. Zit er een vast vliegwiel of een vvv op?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

weetikhet
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2010 09:50

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door weetikhet »

NIX schreef:
weetikhet schreef:
NIX schreef:Dat is geen nieuws.
Ik heb hier nog niks gehoord over het feit dat de combinatie 20mm en 50cc met een snelle nokkenas niet werkt. Alleen dat je beter geen snelle nokkenas op een 50cc kunt zetten. Volgens loef moet een 50cc en snelle nokkenas wel kunnen werken bij een kleinere carb..
Nee, met een kleinere carb heb je normaal meer gassnelheid bij de lagere toeren. Maar jouw powerband ligt door de nok in de hoge toeren. Dus moet je ervoor zorgen dat je brommertje hoge toeren kan maken. Dus dat hij lekker kan ademhalen. Als je echt een kleinere carb wil monteren, kun je beter ook meteen de nok door een langzame vervangen. Je probleem is gewoon een snelle nok op een 50cc-tje. De powerband is erg smal en ligt bij veel toeren. Dus heb je ook een gat tussen de 3 en 4 en heb je een 5-bak of een lichte vertanding nodig. Als je onderin (wat) vermogen terug wil heb je de volgende opties:

- Normale nok en alles zo laten, eventueel een iets kleinere carb erbij;
- 70cc en alles zo laten;
- kleiner voortandwiel en alles zo laten een genieten van het feit dat je alleen maar vooruit komt boven de 10.000 tpm.

Een racemotor op straat is gewoon niet fijn. Dat ervaar je nu. Zit er een vast vliegwiel of een vvv op?

Ok dat is een heldere opsomming :) En een racemotor op straat is idd helemaal niet fijn.

Ik denk dat ik toch dat ik voor de 70cc ga. Heb hier en daar opgevangen dat dat toch een stuk lekkerder rijd en dan komt mn carb tot zijn recht.
Ik heb er nu een vast vliegwiel op zitten.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door NIX »

Op een 70cc zal al het spul het een stuk beter doen. Op een 90cc nog beter, maar dan kun je er beter een motoplaat op plakken. Een 70 met 50 kop is best snel en heeft meer compressie, dus je wint voldoende terug in het middengebied. Overigens is 70cc met een normale nok of een C70 nok ook een ideale combo. Rijdt relaxed, maar kan ook hard en je vertand hem zomaar een tandje zwaarder dan met die snelle nok.

Met je huidige 50cc setup mis je in elk geval de extra compressie en vervroeging. Op een 70 set is de extra vervroeging niet noodzakelijk, maar met de snelle nok win je dan net een km extra.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

weetikhet
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2010 09:50

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door weetikhet »

Hartstikke bedankt voor het advies :D, ik ga zo naar loef om de spulletjes te halen.

weetikhet
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2010 09:50

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door weetikhet »

vandaag het setje erop gezet. Wat een wereld van verschil, veel meer vermogen.

alleen zal ik denk ik nog wat moet fine tunen. bij een koud blok loopt hij met sproeier 88 prima, maar na een half uur of meer begint hij behoorlijk te stotteren. Ik vond het ook warm worden tussen de benen, ik heb een laser temp meter gemeten dat het blok 115 graden is geworden, is dat te veel?

weetikhet
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2010 09:50

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door weetikhet »

Eric schreef:88 is wel enorm voor een 50cc, maar veel benzine zou weer koelen.

Krijgt hij wel olie boven en zit er ook genoeg in?
Het is nu een 70cc. De temp is trouwens gemeten van de cilinder en kop. Misschien is het interessanter om te weten hoe warm het blok zelf wordt?

Plaats reactie