ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
weetikhet
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2010 09:50

ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door weetikhet »

Ik heb sinds kort een kop revisie gedaan en meteen een snel nokkenasje van honda erin gezet.

Nu ben ik al een tijdje aan het prutsen met sproeiers en de gasnaaldhoogte maar hij blijft wat problemen houden. Ik heb het idee dat hij in hoge toeren redelijk trekt alleen gebeurt er in het onderste toeren gebied bijna niks meer. Sterker nog hij valt soms helemaal weg.

Voorbeeld: Ik rijd 45 en schakel naar de 4, als ik op dat moment gas geef blijft hij een tijdje op 45 en zakt dan langzaam weg. Ik heb zelfs het idee dat hij op een gegeven moment begint te verzuipen omdat hij gaat stotteren. Als ik in de 3 doortrek naar 55/60 en doorschakel pakt hij wel op in de 4, maar nog steeds niet zo snel als dat hij deed met de normale nokkenas. Voorheen met de normale nokkenas kon ik op de teller makkelijk 35/40 rijden en pakte hij gewoon op.

Ik hoorde van iemand dat dit een beetje de karakteristiek is van de nokkenas.. Alleen kan ik op het moment niet zeggen dat hij in prestaties is verbeterd, eerder slechter.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen?

Setup op een rijtje:

50 cc
snelle nokkenas
19 mm keihin
snelle uitlaat
power filter

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door NIX »

Ja, je hebt de klassieke fout gemaakt te overcammen. Sneller dan een C70 nok moet je bij een 50cc gewoon niet gaan. De gewilde 5-bakken zijn niet zozeer luxe, maar noodzaak door het smalle powerbandje. Stop je normale nok maar terug.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door CB-viguur »

Zoals hierboven gezegd, de nok is te snel voor je versnellingsbak.
De stap van 3 naar 4 is te groot in de ori 4 bak.
Ik rij zelf met ongeveer zo'n setup maar dan met 5bak, dan gaat het wel, gezien de 5bak best een close bak is.
Een optie is om een kortere 4e versnelling te monteren, er zijn kitjes voor bij de bekende 4takt toko's, dan kan je mss wel je nok er in houden, of terug naar een c70 nokje.

Race vertanding set 4e versn. SS/CD 3-D
Nummer: 60955
€ 95,00
http://www.loefbromfietsen.nl/public/wi ... /60955.jpg

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door NIX »

Voor een korte 4 kun je vaak ook in een ontploft 110 bamiblok terecht. Vaak heeft die een korte 4. Zoniet, dan moet je klagen bij Irmin.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door CB-viguur »

NIX schreef:Voor een korte 4 kun je vaak ook in een ontploft 110 bamiblok terecht. Vaak heeft die een korte 4. Zoniet, dan moet je klagen bij Irmin.
zo'n soort bak heb ik ook nog liggen, wss chinees, met 2 verschillende 4e versnellingen erbij.
Heb helaas nu ff geen ori 4bak om te vergelijken/uitwisselen, wil daar ooit nog wat leuks mee doen.
vergeleken met 1 van m'n 5bakjes zou het wel in de carters moeten passen en de splines zijn gelijk.
Maar let op dat er ook chinese bakken zijn met volledig kogellagers, die passen dan weer niet in z'n geheel, dus of je dan de tandwielen kan uitwisselen???? en bakken waar de koppeling op de ingaande as zitten, iig de 2 die ik heb liggen, hebben heel andere assen.

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door nitelife »

bakken met kogellagers hebben een andere asdikte voor de tandwielen, uitwisselen is dus onmogelijk.
TWD for life!

weetikhet
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2010 09:50

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door weetikhet »

ok dat is balen. komt deze nokkenas beter tot zijn recht op een 70cc of is dat nog te mager?

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door NIX »

Een stuk beter, verwacht ik. Of het genoeg is moet je zelf uitproberen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

weetikhet
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2010 09:50

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door weetikhet »

ok maar het zou fijn zijn als ik van iemand iets meer zekerheid kan krijgen dat dit idd een goede combo is. zover ik kan zien gaat een 70cc cilinder en zuiger me ongeveer 90 euro kosten, en dat vind ik best veel geld om even te proberen :P.
Laatst gewijzigd door weetikhet op 25 jul 2010 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door NIX »

Die zijn sowieso goed besteed. Ook met een ori nok.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

weetikhet
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2010 09:50

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door weetikhet »

NIX schreef:Die zijn sowieso goed besteed. Ook met een ori nok.
ja misschien wel idd. De 19mm keihin zal denk ik ook wat beter uit de verf komen op een 70cc dan een 50cc.

Lijkt me wel handig om voor een cilinder te gaan met 49cc opdruk aangezien ik veel met de brommert rijd en dus een wat grotere kans heb om door meneer de agent aangehouden te worden. Bij loef zag ik deze cilinders van het merk Singa. Zijn deze van goede kwaliteit of moet ik naar wat anders kijken?

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door NIX »

Geen idee, maar ik vermoed dat ze OK zijn, anders komt iedereen terug om te zeuren dat ze niet goed zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door butt head »

CB-viguur schreef:Zoals hierboven gezegd, de nok is te snel voor je versnellingsbak.
De stap van 3 naar 4 is te groot in de ori 4 bak.
Ik rij zelf met ongeveer zo'n setup maar dan met 5bak, dan gaat het wel, gezien de 5bak best een close bak is.
Een optie is om een kortere 4e versnelling te monteren, er zijn kitjes voor bij de bekende 4takt toko's, dan kan je mss wel je nok er in houden, of terug naar een c70 nokje.

Race vertanding set 4e versn. SS/CD 3-D
Nummer: 60955
€ 95,00
http://www.loefbromfietsen.nl/public/wi ... /60955.jpg
ik heb nog wel zoon vergelijkbaar setje liggen van R-dising als je interesse hebt heeft meschien een 500km gezien
http://www.rovaza.nl/product/R-design+Race+tandwiel+set

ik heb heb er zelf uit getrokken om dat ik hem veeelste kort vond als je hem een beetje door reed in de 3 dan rij je bijna net zo hard in de 4
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

weetikhet
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2010 09:50

Re: ss50 snelle nokkenas trekt niet lekker

Bericht door weetikhet »

butt head schreef:
CB-viguur schreef:Zoals hierboven gezegd, de nok is te snel voor je versnellingsbak.
De stap van 3 naar 4 is te groot in de ori 4 bak.
Ik rij zelf met ongeveer zo'n setup maar dan met 5bak, dan gaat het wel, gezien de 5bak best een close bak is.
Een optie is om een kortere 4e versnelling te monteren, er zijn kitjes voor bij de bekende 4takt toko's, dan kan je mss wel je nok er in houden, of terug naar een c70 nokje.

Race vertanding set 4e versn. SS/CD 3-D
Nummer: 60955
€ 95,00
http://www.loefbromfietsen.nl/public/wi ... /60955.jpg
ik heb nog wel zoon vergelijkbaar setje liggen van R-dising als je interesse hebt heeft meschien een 500km gezien
http://www.rovaza.nl/product/R-design+Race+tandwiel+set

ik heb heb er zelf uit getrokken om dat ik hem veeelste kort vond als je hem een beetje door reed in de 3 dan rij je bijna net zo hard in de 4

Bedankt voor het aanbod maar dat de 3 en de 4 erg dicht op elkaar zitten lijkt me ook niet echt top. Daarnaast moet ik mn blok splitsen waar ik niet zo veel zin in heb ;).

Plaats reactie