vliegwiel af draaien/ KOPPELINGS SCHOENTJES VERLICHTEN??
vliegwiel af draaien/ KOPPELINGS SCHOENTJES VERLICHTEN??
ik heb een leuke noof en een vliegwiel over, iemand enig idee of ik daarmee mijn plok opblaas of ben ik de eerste die dat eens wil proberen
Harm
Harm
Laatst gewijzigd door Harm op 07 mar 2010 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 5195
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
- Locatie: Nijmegen
Re: vliegwiel af draaien
ik zou zeggen de eerste...
denk weinig winst, ook weinig schade...
denk weinig winst, ook weinig schade...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
-
- Honda-fluisteraar
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
- Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: vliegwiel af draaien
Heb ooit vroeger een vliegwiel afgedraaid.
Maar zodra je staaldraad tegenkomt dan ben je al te ver. De magneten worden dan gewoon gelanceerd zodra je toeren maakt
Reageerde wel lekker fel op het gas met een lichtere koppeling.
Maar zodra je staaldraad tegenkomt dan ben je al te ver. De magneten worden dan gewoon gelanceerd zodra je toeren maakt
Reageerde wel lekker fel op het gas met een lichtere koppeling.
Re: vliegwiel af draaien
lichtere koppeling?
ik heb ook nog een onderblokje over dus onderdelen zat over
maargoed weet je toevallig hoeveel mm je er af kan halen ?
zat ook een keer te denken aan strakkere koppelings veertjes, dat ie hem wat later aan grijpt, maar dat gaat ook weer eerder slippen en slijten en doen, en je krijgt meer een scooter idee
nog andere leuke ideeën zijn ook welkom natuurlijk.. maar ik begin niet met die 60cc kitjes enzo
gr. Harm
ik heb ook nog een onderblokje over dus onderdelen zat over
maargoed weet je toevallig hoeveel mm je er af kan halen ?
zat ook een keer te denken aan strakkere koppelings veertjes, dat ie hem wat later aan grijpt, maar dat gaat ook weer eerder slippen en slijten en doen, en je krijgt meer een scooter idee
nog andere leuke ideeën zijn ook welkom natuurlijk.. maar ik begin niet met die 60cc kitjes enzo
gr. Harm
-
- Honda-fluisteraar
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
- Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: vliegwiel af draaien
Ja de koppeling kun je lichter maken door gaten in het stalen huis te boren.
Hlaas weet ik niet meer hoeveel mm van de omtrek ik heb gedraai, maar van de achterzijde kan je zomaar 4mm afhalen
Een paar strakkere veren helpen alleen om meer te laten slippen en je zal dan ook niet sneller optrekken helaas.
Een iets grotere carburateur helpt al aardig wat om meer power te hebben met optrekken.
Topsnelheid zal niet veel toenemen en gelukkig maar omdat ie toch al veel toeren maakt.
Een noof word al gauw te heet dus dan is de standaard gietijzeren kop niet echt geschikt voor veel opvoer werk.
Hlaas weet ik niet meer hoeveel mm van de omtrek ik heb gedraai, maar van de achterzijde kan je zomaar 4mm afhalen
Een paar strakkere veren helpen alleen om meer te laten slippen en je zal dan ook niet sneller optrekken helaas.
Een iets grotere carburateur helpt al aardig wat om meer power te hebben met optrekken.
Topsnelheid zal niet veel toenemen en gelukkig maar omdat ie toch al veel toeren maakt.
Een noof word al gauw te heet dus dan is de standaard gietijzeren kop niet echt geschikt voor veel opvoer werk.
Re: vliegwiel af draaien
ik heb er al een 12 mm singa carbje op
maar dit maakt niet heel veel verschil eigenlijk,
nouja, niet meer met twv 15-25, dus hij mag nu wel weer wat meer toeren gaan maken,
er zat 14-28 op, maar dit is versleten.. dus vandaar
maar dit maakt niet heel veel verschil eigenlijk,
nouja, niet meer met twv 15-25, dus hij mag nu wel weer wat meer toeren gaan maken,
er zat 14-28 op, maar dit is versleten.. dus vandaar
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 14 jun 2008 21:52
- Bezit: Skyteam cobra
- Locatie: Hoorn
Re: vliegwiel af draaien
maat van me in belgie met zn immi ape heeft het gedaan en werkte voor zijn doen wel veel sneller op toeren werkt dus echt wel
mssn dat ik het ook doe op mn cb
mssn dat ik het ook doe op mn cb
Hop hop gas dr op
Skyteam cobra building
Skyteam cobra building
Re: vliegwiel af draaien
Maar waarom zou je dit willen? Juist die zware krukas met zwaar vliegwiel en zware koppeling zorgt er voor dat de Hondablokjes zo ontzettend prettig rijden. Ook bij 1000 t/min slingert al dat gewicht nog met gemak de zuiger door de compressie en loopt het blokje lekker. Of je nou met 1500 of 9000 t/min rijdt, het blokje loopt altijd prettig en soepeltjes.
Bij m'n oude FT500 (500cc eencilinder, koppeling op de bak, weinig massa op de krukas dus) kon ik pas bij 3000-3500 toeren het gas vol opentrekken zonder dat de motor ging bokken. Dat rijdt echt verschrikkelijk irritant, want je moet schakelen om dat ding op toeren te houden omdat er anders nare geluiden uit het blok komen en de hele motorfiets als een gek zit te trillen.
Kortom, van het afdraaien van je vliegwiel gaat het blok misschien agressiever lopen, maar het rijdt ook minder prettig.
Bij m'n oude FT500 (500cc eencilinder, koppeling op de bak, weinig massa op de krukas dus) kon ik pas bij 3000-3500 toeren het gas vol opentrekken zonder dat de motor ging bokken. Dat rijdt echt verschrikkelijk irritant, want je moet schakelen om dat ding op toeren te houden omdat er anders nare geluiden uit het blok komen en de hele motorfiets als een gek zit te trillen.
Kortom, van het afdraaien van je vliegwiel gaat het blok misschien agressiever lopen, maar het rijdt ook minder prettig.
Re: vliegwiel af draaien
Jurrien schreef:Maar waarom zou je dit willen? Juist die zware krukas met zwaar vliegwiel en zware koppeling zorgt er voor dat de Hondablokjes zo ontzettend prettig rijden. Ook bij 1000 t/min slingert al dat gewicht nog met gemak de zuiger door de compressie en loopt het blokje lekker. Of je nou met 1500 of 9000 t/min rijdt, het blokje loopt altijd prettig en soepeltjes.
Bij m'n oude FT500 (500cc eencilinder, koppeling op de bak, weinig massa op de krukas dus) kon ik pas bij 3000-3500 toeren het gas vol opentrekken zonder dat de motor ging bokken. Dat rijdt echt verschrikkelijk irritant, want je moet schakelen om dat ding op toeren te houden omdat er anders nare geluiden uit het blok komen en de hele motorfiets als een gek zit te trillen.
Kortom, van het afdraaien van je vliegwiel gaat het blok misschien agressiever lopen, maar het rijdt ook minder prettig.
Volgens mij gaat het hier om een experiment door iemand die een vliegwiel over heeft.
En in mijn optiek: alle experimenten aan brommers zijn per definitie toe te juichen. Als nooit iemand wat probeert, is er ook geen progressie.
Dus: ga ervoor en laat horen wat je bevindingen zijn.
enne.....
CB blokken hebben ook de koppeling op de bak en daarbij kun je vanuit stationair prima het gas opentrekken. Ik denk dus eerder dat de afstelling van je FT niet optimaal was, of het was een slecht product.
cracque frontal
-
- Moderator
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
- Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4 - Locatie: Bussum
- Contacteer:
Re: vliegwiel af draaien
Ja, maar een CB(500) is een 4-cilinder hè, die lopen nu eenmaal wat soepeler dan een 1-cilinder. Dat heeft meer te maken met de set-up dan de afstelling of kwaliteit van het product.irmin schreef:Jurrien schreef:Maar waarom zou je dit willen? Juist die zware krukas met zwaar vliegwiel en zware koppeling zorgt er voor dat de Hondablokjes zo ontzettend prettig rijden. Ook bij 1000 t/min slingert al dat gewicht nog met gemak de zuiger door de compressie en loopt het blokje lekker. Of je nou met 1500 of 9000 t/min rijdt, het blokje loopt altijd prettig en soepeltjes.
Bij m'n oude FT500 (500cc eencilinder, koppeling op de bak, weinig massa op de krukas dus) kon ik pas bij 3000-3500 toeren het gas vol opentrekken zonder dat de motor ging bokken. Dat rijdt echt verschrikkelijk irritant, want je moet schakelen om dat ding op toeren te houden omdat er anders nare geluiden uit het blok komen en de hele motorfiets als een gek zit te trillen.
Kortom, van het afdraaien van je vliegwiel gaat het blok misschien agressiever lopen, maar het rijdt ook minder prettig.
enne.....
CB blokken hebben ook de koppeling op de bak en daarbij kun je vanuit stationair prima het gas opentrekken. Ik denk dus eerder dat de afstelling van je FT niet optimaal was, of het was een slecht product.
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: vliegwiel af draaien
cb 50 heeft ook koppeling op de bak volgensmij zit daar maar een cilinder op
"Horsepower loves the absense of weight"
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
- Locatie: Waar de wind waait.
Re: vliegwiel af draaien
CB50 blokken hebben een vrij zware krukas... En zo'n dikke eenpitter heeft ook nog eens een redelijke compressie, en 'felle' nokkenas, om op hogere toeren ook een beetje vermogen te halen (ademhalingsproblemen...?)
Blauw of Groen?
Re: vliegwiel af draaien
ben op het moment ziek dus dat word nog niet echt uitproberen.. maargoed, dan zou ik het ook af moeten laten draaien.. ( een van de dingen waar we hier tegen zijn, "laten doen" )
ik weet ook niet precies wat het mag kosten.. dus dat moet ik allemaal nog even een keer zien..
iemand ook enig idee of een grotere uitlaat bocht ook nog nut heeft?
ik heb haast het idee dat ie niet alles kwijt kan ( met die 12 mm carb..)
en die bocht is als ik 5 km heb gereden en je staat in het donker rood gloeiend.. ziet er wel leuk uit.. maar is het ook goed ?
ik weet ook niet precies wat het mag kosten.. dus dat moet ik allemaal nog even een keer zien..
iemand ook enig idee of een grotere uitlaat bocht ook nog nut heeft?
ik heb haast het idee dat ie niet alles kwijt kan ( met die 12 mm carb..)
en die bocht is als ik 5 km heb gereden en je staat in het donker rood gloeiend.. ziet er wel leuk uit.. maar is het ook goed ?
Re: vliegwiel af draaien
Ik heb het over een FT500, geen CB500. Met een viercilinder heb je inderdaad nergens last van, maar ik heb het dus echt over een eencilinder. En wat Irmin zegt is gewoon onjuist, het komt toch echt door het motorkarakter. Elke zware eencilinder waar ik op gereden heb heeft er in meer of mindere mate last van. Komt door het gewicht van de krukas. En zoals ik nu lees heeft een cb50 dus ook een zware krukas en daardoor ook minder last.ml03zl schreef:Ja, maar een CB(500) is een 4-cilinder hè, die lopen nu eenmaal wat soepeler dan een 1-cilinder. Dat heeft meer te maken met de set-up dan de afstelling of kwaliteit van het product.irmin schreef:Jurrien schreef:Maar waarom zou je dit willen? Juist die zware krukas met zwaar vliegwiel en zware koppeling zorgt er voor dat de Hondablokjes zo ontzettend prettig rijden. Ook bij 1000 t/min slingert al dat gewicht nog met gemak de zuiger door de compressie en loopt het blokje lekker. Of je nou met 1500 of 9000 t/min rijdt, het blokje loopt altijd prettig en soepeltjes.
Bij m'n oude FT500 (500cc eencilinder, koppeling op de bak, weinig massa op de krukas dus) kon ik pas bij 3000-3500 toeren het gas vol opentrekken zonder dat de motor ging bokken. Dat rijdt echt verschrikkelijk irritant, want je moet schakelen om dat ding op toeren te houden omdat er anders nare geluiden uit het blok komen en de hele motorfiets als een gek zit te trillen.
Kortom, van het afdraaien van je vliegwiel gaat het blok misschien agressiever lopen, maar het rijdt ook minder prettig.
enne.....
CB blokken hebben ook de koppeling op de bak en daarbij kun je vanuit stationair prima het gas opentrekken. Ik denk dus eerder dat de afstelling van je FT niet optimaal was, of het was een slecht product.
Ik zeg ook niet dat je niet moet experimenteren, maar het is wel goed om te weten wat je zult bereiken..