Heeft een FT. Maar dat maakt verder helemaal niks uit voor dit verhaal. Met een vacuüm- of normale carburateur doet ie het net zo goed.Eric schreef:Jurrien schreef:Maar waarom zou je dit willen? Juist die zware krukas met zwaar vliegwiel en zware koppeling zorgt er voor dat de Hondablokjes zo ontzettend prettig rijden. Ook bij 1000 t/min slingert al dat gewicht nog met gemak de zuiger door de compressie en loopt het blokje lekker. Of je nou met 1500 of 9000 t/min rijdt, het blokje loopt altijd prettig en soepeltjes.
Bij m'n oude FT500 (500cc eencilinder, koppeling op de bak, weinig massa op de krukas dus) kon ik pas bij 3000-3500 toeren het gas vol opentrekken zonder dat de motor ging bokken. Dat rijdt echt verschrikkelijk irritant, want je moet schakelen om dat ding op toeren te houden omdat er anders nare geluiden uit het blok komen en de hele motorfiets als een gek zit te trillen.
Kortom, van het afdraaien van je vliegwiel gaat het blok misschien agressiever lopen, maar het rijdt ook minder prettig.
Vacuüm carburateur monteren.
vliegwiel af draaien/ KOPPELINGS SCHOENTJES VERLICHTEN??
Re: vliegwiel af draaien
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16193
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: vliegwiel af draaien
Moet je maar eens met je cx in de 5e versnelling onder de 2500 toeren in één keer volgas geven. Vond mijn ouwe gl ook niet geslaagd.
Re: vliegwiel af draaien
Inderdaad, die heeft er ook last van. Maar met de FT500 was het pas echt irritant. Daar moest je gewoon altijd boven de 3000 toeren rijden. En bij 7000 begon het rode gebied al, dus ik reed eigenlijk nooit boven de 6000 toeren. Altijd tussen 3000 en 6000 moeten zitten rijdt ontzettend schakelintensief. Pas sinds ik motor rij heb ik me gerealiseerd hoe prettig een Hondabrommertje rijdt. Alleen de cb-viercillinders komen in de buurt, maar die hebben onderin dan weer geen vermogen, wat ook irritant rijdt. Hondabrommers 4 life.
Re: vliegwiel af draaien
Jurrien schreef:Ik heb het over een FT500, geen CB500. Met een viercilinder heb je inderdaad nergens last van, maar ik heb het dus echt over een eencilinder. En wat Irmin zegt is gewoon onjuist, het komt toch echt door het motorkarakter. Elke zware eencilinder waar ik op gereden heb heeft er in meer of mindere mate last van. Komt door het gewicht van de krukas. En zoals ik nu lees heeft een cb50 dus ook een zware krukas en daardoor ook minder last.ml03zl schreef:Ja, maar een CB(500) is een 4-cilinder hè, die lopen nu eenmaal wat soepeler dan een 1-cilinder. Dat heeft meer te maken met de set-up dan de afstelling of kwaliteit van het product.irmin schreef:Jurrien schreef:Maar waarom zou je dit willen? Juist die zware krukas met zwaar vliegwiel en zware koppeling zorgt er voor dat de Hondablokjes zo ontzettend prettig rijden. Ook bij 1000 t/min slingert al dat gewicht nog met gemak de zuiger door de compressie en loopt het blokje lekker. Of je nou met 1500 of 9000 t/min rijdt, het blokje loopt altijd prettig en soepeltjes.
Bij m'n oude FT500 (500cc eencilinder, koppeling op de bak, weinig massa op de krukas dus) kon ik pas bij 3000-3500 toeren het gas vol opentrekken zonder dat de motor ging bokken. Dat rijdt echt verschrikkelijk irritant, want je moet schakelen om dat ding op toeren te houden omdat er anders nare geluiden uit het blok komen en de hele motorfiets als een gek zit te trillen.
Kortom, van het afdraaien van je vliegwiel gaat het blok misschien agressiever lopen, maar het rijdt ook minder prettig.
enne.....
CB blokken hebben ook de koppeling op de bak en daarbij kun je vanuit stationair prima het gas opentrekken. Ik denk dus eerder dat de afstelling van je FT niet optimaal was, of het was een slecht product.
Ik zeg ook niet dat je niet moet experimenteren, maar het is wel goed om te weten wat je zult bereiken..
En al die monsterblokken met koppeling op de bak hebben er ook last van? Is dat dan verholpen door een zwaardere krukas te gebruiken dan standaard? Of lopen die dingen ook niet echt lekker? Ik heb geen ervaring met die dingen dus ik zou het niet weten.
cracque frontal
Re: vliegwiel af draaien
Jij bedoelt het fenomeen dat je je gas open trekt en de motor zich verslikt. Ik heb het over iets heel anders, namelijk dat de motor zichzelf niet door de compressie kan slingeren. Met een viercilinder heb je daar sowieso geen last van, daarom kan zo'n zx10r een enorm lichte krukas hebben.Eric schreef:Jurrien schreef:Inderdaad, die heeft er ook last van. Maar met de FT500 was het pas echt irritant. Daar moest je gewoon altijd boven de 3000 toeren rijden. En bij 7000 begon het rode gebied al, dus ik reed eigenlijk nooit boven de 6000 toeren. Altijd tussen 3000 en 6000 moeten zitten rijdt ontzettend schakelintensief. Pas sinds ik motor rij heb ik me gerealiseerd hoe prettig een Hondabrommertje rijdt. Alleen de cb-viercillinders komen in de buurt, maar die hebben onderin dan weer geen vermogen, wat ook irritant rijdt. Hondabrommers 4 life.
Een cb750 doet ook bloarb als je even snel aan het gas trekt. Hij begint niet te sputteren of zo, maar reageert gewoon wat 'langzaam'. Toch wel mooi dat dat allemaal bijna is opgelost met injectie. Ik gok dat er weinig gewicht aan een zx10r kruk zit. Als bij die motor even een zwengel aan het gas geeft, dan weet je ook meteen dat je dat doet .
Ik vraag me eigenlijk ook af of het bij een Novio o.i.d. veel zin heeft. Het maakt niet zoveel uit in welk toeren gebied je zit, aangezien je overal geen vermogen hebt.
'Novio, the dreams of power' of zoiets . Die blijft leuk.
Als ik bijvoorbeeld bij de FT het gas opentrok bij 2500 toeren, kon de krukas niet met z'n eigen massa de zuiger door de compressie duwen. Wat er dan dus gebeurde, is dat de krukas de massa van de versnellingsbak ging gebruiken. Je voelt op dat moment de tandwielen dus tegen elkaar klapperen, want die verschieten van aangedreven naar aandrijvende stand. Dat ervaar je als 'bokken' van de motor.
Een Hondablokje heeft hier dus geen last van, omdat er zo'n zware krukas in zit, er een zwaar vliegwiel aan hang en aan de andere kant ook nog eens een zware koppeling.
Hoe zo'n monsterblok met de koppeling op de bak rijdt weet ik niet, ben ik ook wel benieuwd naar..
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16193
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: vliegwiel af draaien
Mijn lf150 bokt ook in 4 onder de 3500 toeren. (minivliegwiel en koppeling op de bak)
Ritjes rijd ik normaal in 2 en 3 of het moet doorrijden...
Ritjes rijd ik normaal in 2 en 3 of het moet doorrijden...
-
- chaly addict
- Berichten: 18831
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: vliegwiel af draaien
Mijn XT 500 kon ik ook rustig 2000 toeren mee in de 5 rijden. Geen bokje te voelen. Heerlijke bak.Jurrien schreef:Jij bedoelt het fenomeen dat je je gas open trekt en de motor zich verslikt. Ik heb het over iets heel anders, namelijk dat de motor zichzelf niet door de compressie kan slingeren. Met een viercilinder heb je daar sowieso geen last van, daarom kan zo'n zx10r een enorm lichte krukas hebben.Eric schreef:Jurrien schreef:Inderdaad, die heeft er ook last van. Maar met de FT500 was het pas echt irritant. Daar moest je gewoon altijd boven de 3000 toeren rijden. En bij 7000 begon het rode gebied al, dus ik reed eigenlijk nooit boven de 6000 toeren. Altijd tussen 3000 en 6000 moeten zitten rijdt ontzettend schakelintensief. Pas sinds ik motor rij heb ik me gerealiseerd hoe prettig een Hondabrommertje rijdt. Alleen de cb-viercillinders komen in de buurt, maar die hebben onderin dan weer geen vermogen, wat ook irritant rijdt. Hondabrommers 4 life.
Een cb750 doet ook bloarb als je even snel aan het gas trekt. Hij begint niet te sputteren of zo, maar reageert gewoon wat 'langzaam'. Toch wel mooi dat dat allemaal bijna is opgelost met injectie. Ik gok dat er weinig gewicht aan een zx10r kruk zit. Als bij die motor even een zwengel aan het gas geeft, dan weet je ook meteen dat je dat doet .
Ik vraag me eigenlijk ook af of het bij een Novio o.i.d. veel zin heeft. Het maakt niet zoveel uit in welk toeren gebied je zit, aangezien je overal geen vermogen hebt.
'Novio, the dreams of power' of zoiets . Die blijft leuk.
Als ik bijvoorbeeld bij de FT het gas opentrok bij 2500 toeren, kon de krukas niet met z'n eigen massa de zuiger door de compressie duwen. Wat er dan dus gebeurde, is dat de krukas de massa van de versnellingsbak ging gebruiken. Je voelt op dat moment de tandwielen dus tegen elkaar klapperen, want die verschieten van aangedreven naar aandrijvende stand. Dat ervaar je als 'bokken' van de motor.
Een Hondablokje heeft hier dus geen last van, omdat er zo'n zware krukas in zit, er een zwaar vliegwiel aan hang en aan de andere kant ook nog eens een zware koppeling.
Hoe zo'n monsterblok met de koppeling op de bak rijdt weet ik niet, ben ik ook wel benieuwd naar..
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: vliegwiel af draaien
dikke novio's ja
Re: vliegwiel af draaien
NIX schreef:Mijn XT 500 kon ik ook rustig 2000 toeren mee in de 5 rijden. Geen bokje te voelen. Heerlijke bak.Jurrien schreef:Jij bedoelt het fenomeen dat je je gas open trekt en de motor zich verslikt. Ik heb het over iets heel anders, namelijk dat de motor zichzelf niet door de compressie kan slingeren. Met een viercilinder heb je daar sowieso geen last van, daarom kan zo'n zx10r een enorm lichte krukas hebben.Eric schreef:Jurrien schreef:Inderdaad, die heeft er ook last van. Maar met de FT500 was het pas echt irritant. Daar moest je gewoon altijd boven de 3000 toeren rijden. En bij 7000 begon het rode gebied al, dus ik reed eigenlijk nooit boven de 6000 toeren. Altijd tussen 3000 en 6000 moeten zitten rijdt ontzettend schakelintensief. Pas sinds ik motor rij heb ik me gerealiseerd hoe prettig een Hondabrommertje rijdt. Alleen de cb-viercillinders komen in de buurt, maar die hebben onderin dan weer geen vermogen, wat ook irritant rijdt. Hondabrommers 4 life.
Een cb750 doet ook bloarb als je even snel aan het gas trekt. Hij begint niet te sputteren of zo, maar reageert gewoon wat 'langzaam'. Toch wel mooi dat dat allemaal bijna is opgelost met injectie. Ik gok dat er weinig gewicht aan een zx10r kruk zit. Als bij die motor even een zwengel aan het gas geeft, dan weet je ook meteen dat je dat doet .
Ik vraag me eigenlijk ook af of het bij een Novio o.i.d. veel zin heeft. Het maakt niet zoveel uit in welk toeren gebied je zit, aangezien je overal geen vermogen hebt.
'Novio, the dreams of power' of zoiets . Die blijft leuk.
Als ik bijvoorbeeld bij de FT het gas opentrok bij 2500 toeren, kon de krukas niet met z'n eigen massa de zuiger door de compressie duwen. Wat er dan dus gebeurde, is dat de krukas de massa van de versnellingsbak ging gebruiken. Je voelt op dat moment de tandwielen dus tegen elkaar klapperen, wnt die verschieten van aangedreven naar aandrijvende stand. Dat ervaar je als 'bokken' van de motor.
Een Hondablokje heeft hier dus geen last van, omdat er zo'n zware krukas in zit, er een zwaar vliegwiel aan hang en aan de andere kant ook nog eens een zware koppeling.
Hoe zo'n monsterblok met de koppeling op de bak rijdt weet ik niet, ben ik ook wel benieuwd naar..
Jup , mijn Suzuki DR400 ( 400cc 1 cil ) kan ook met 2500 toeren in de 5 rijden , heel soms voel je wel eens een bok als hij koud is maar warm niks aan de hand . maar bij een novio .... denk dat je misschien 0.2pk meer haalt maar heeft dat echt zin... ?
dnepr k650 , ural m72 , suzuki sv650 , honda ss50 , armstrong mt500
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 11 dec 2008 16:17
- Locatie: Keijenborg
- Contacteer:
Re: vliegwiel af draaien
als je dr 0,2 pk meer uithaald dan heb je het vermogen ongeveer verdubbeld. Vergeet niet dat we het hier over n novio hebben
niek is ik schreef: meneer honda kun je ook verbeteren...
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: vliegwiel af draaien
en als het foud gaat volgens mij zijn die ontstekingen niet zo duur
dus je kan altijd nog een nieuwe scooren
dus je kan altijd nog een nieuwe scooren
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
Re: vliegwiel af draaien
ik heb een vliegwiel over, en volgens mij liggen er ook nog wel spoeltjes als het fout gaat, dus ik zou het zo kunnen proberen en ik wil een keer naar dat koppeling verhaal kijken.. heeft iemand misschien een voorbeeld foto ?