nokkenstokken

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

nokkenstokken

Bericht door irmin »

Hallo meiden

Ik ben een honda-blokje aan het opbouwen op basis van een SS blokje met een paar kleine wijzigingen, omdat-ie onder een bakbrommertje gaat komen. Niet echt om hard te gaan, maar wel om net iets meer power te hebben.

Wijzigingen:
- honda 4-bak met korte 4 (dus niet de standaard overdrive).
- 70cc voor 50 kop
Er komt ook een wat groter carbje op: ik zit te denken aan een 19 mm.

Maar nu vond ik in m'n schuurtje nog een andere nokkenstok dan standaard. De nokken zijn niet echt hoger, maar de kleppen blijven er wat langer door open staan.

Mijn vermoeden is dat dit wel meer vermogen oplevert, maar dat dit ten koste gaat van powerband en het vermogen pas wat later zal inzetten. Als dat zo is, is die korte 4 natuurlijk erg prettig.
Maar de vraag voor lui die wat meer ervaring hebben met nokkenstokken dan ik: wat zijn jullie ervaringen?
cracque frontal

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Re: nokkenstokken

Bericht door Bart »

hey Irmin, mijn ervaring is: proberen...

Je motorblok heeft ZOveel variabelen, dat je er van tevoren bijna niks zinnigs over kan zeggen. 70cc met 50 kop is al heel geschikt voor wat trekkracht, dat is opzich wel bekend en bewezen. Langere nok-openingstijden vind je meestal bij sport nokkenassen. (meestal gepaard met hogere nokken ook)

Echt even proberen wat het lekkerste aanvoelt. En anders een V-tec ervan bouwen. ;)

'19mm' carburateur is erg geschikt. Is dat zo'n PC07a? (poosje geleden weer dat ik ermee in aanraking ben geweest.) Volgens mij zijn dat die ovale '19mm' carburateurs. die rijden prettig! goed te doseren ook vooral, en makkelijk afstellen.

Groet! Bart
Blauw of Groen?

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: nokkenstokken

Bericht door h5speedje »

Als ik eerlijk mag zijn denk ik juist dat je een standaard "41" stokje moet gaan gebruiken; het is niet een langzame nok zoals velen denken...goede koppel onderin en ik denk dat je daar juist gaat rijden..

De nokken orgineel die ik verder ken zijn; die met het ringetje op de zijkant van de stok; deze geeft onderin ietsie pietsie minder maar maakt het goed bij flink wat meer toeren..ding wat zich graag wil verslikken.

Dan is er nog de 5 bak nokkenas; herkenbaar aan de smeergaatjes die niet allemaal op 1 lijn liggen...zou je 50cc gaan monteren wil deze nog wel eens bruikbaar zijn voor een bakbrommer maar dan moet je van gruwelijk veel toeren houden
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: nokkenstokken

Bericht door irmin »

thanx voor het meedenken.

Ik heb beide nokkenstokjes liggen: zo'n "snelle" nok en een standaard nok.
Wat ik zo hoor over de "snelle" nok bevestigd m'n vermoeden: smallere powerband, die [as bij iets hogere toeren inzet. Vanwege de korte 4 kan dat misschien wel. Ik ga in ieder geval beide nokken proberen en zal het resul;taat latenb weten. Dat zal echter wel pas over een aantal maanden zijn.

Wat betreft de carburateur: zo'n ovale 19 mm lijkt mij ook ideaal. Maar uiteraard moet ik die wel voor een schappelijke prijs kunnen vinden. Ik bouw het blokje voor een vriendin en zij is ook niet erg rijk (die kunstenaars ook ;). Tot dusver komen we al een heel eind met onderdelen die ik over heb en waar zij aan kan komen voor een redelijke prijs. Vandaar dat het ook niet heel snel gaat. Maar het is weer een mooi project.
cracque frontal

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Re: nokkenstokken

Bericht door Bart »

Zal 'k eens kijken of ik wat 'teurtjes heb liggen? als ik wat heb mag je 't voor nop komen halen.

Misschien heb ik wat incompleets , gasschuifje erbij vinden en rijden :)

B
Blauw of Groen?

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: nokkenstokken

Bericht door irmin »

thanx

Dat zou heel mooi zijn.
'k Vind 't sowieso wel gezellig om binnenkort weer eens langs te kachelen.
cracque frontal

Plaats reactie