beinvloeding groter carb. op std 50cc

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 aug 2008 13:31
Locatie: amersfoort

beinvloeding groter carb. op std 50cc

Bericht door jeroendb »

Hoi

In welke mate worden de prestaties beïnvloed als er op een 50 cc cylinder met 50cc kop en VVVliegwiel een:
16mm carburateur wordt gezet met 16mm spruitstuk

of een

19mm carburateur wordt gezet met 19mm spruitstuk

Mvg
Jeroen

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: beinvloeding groter carb. op std 50cc

Bericht door niek is ik »

19mm zorgt voor een hogere top..
al moet ik wel zeggen dat niet alle 19mm fijn zijn op 50cc, zeker de immitatie's niet.
neem je een 19mm die speciaal is gemaakt voor 50cc(ss50 5 bak teur, de cd50 eerste type teur(BD50a ss50e inscripties op de flens) heb je wel degelijk positief verschil met een 16mm...
maar verwacht geen wonderen.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: beinvloeding groter carb. op std 50cc

Bericht door CB-viguur »

met een 16mm loopt het wat lekkerder onderin tov een 19mm
ik ben zelf ook terug gegaan van 21mm naar 16mm, rijd wat relaxter, ookal deed die 21 het goed op m'n 50cc (vvv en bewerkte kleppen, verder ori 50cc)

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: beinvloeding groter carb. op std 50cc

Bericht door Jurrien »

CB-viguur schreef:met een 16mm loopt het wat lekkerder onderin tov een 19mm
ik ben zelf ook terug gegaan van 21mm naar 16mm, rijd wat relaxter, ookal deed die 21 het goed op m'n 50cc (vvv en bewerkte kleppen, verder ori 50cc)
Bedoel je dat een 16mm onderin wat lekkerder loopt als je volgas geeft?
In dat geval kun je toch ook een 19mm gebruiken en jezelf aanleren om onderin geen volgas te geven?
Want als je een 19mm net iets minder dan volgas open hebt, heb je effectief hetzelfde als een 16mm..
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: beinvloeding groter carb. op std 50cc

Bericht door niek is ik »

nee zo werkt het niet...(althans in praktijk)

zie het als een 10mm op 110cc of een 25mm op 110cc...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: beinvloeding groter carb. op std 50cc

Bericht door Jurrien »

Leg dan maar eens uit, want bij mij werkt het wel zo! Ha!

Ingaand op jouw voorbeeld: een 25mm op 110cc kun je toch ook voor een derde opentrekken (dusdanig ver open dat de opening overeenkomt met een 10mm carb) zodat hij net zo loopt als een 10mm volgas zou doen?!
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: beinvloeding groter carb. op std 50cc

Bericht door niek is ik »

leg dat maar eens uit, ok; mijn hand kent een stand.

Mijn ervaring is gewoon hoe groter de carb, op hoe hogere toerentallen hij pas aangrijpt. Dus hij ook pas aangrijpt wanneer je het gas ver genoeg opendraait. En ook langer doorgaat met meer toeren.
Trek je het gas zo open weinig open dat je eigenlijke en ''kleine carb'' simuleert heeft hij niet genoeg kracht om juist in die hoge toeren te komen voor het extra vermogen. En blijf je dus aanpruttelen.

Hoe kleiner de carb hoe eerder hij aangrijpt maar minder hoog in toeren doorgaat...

Denk dat je het moet zien als koppel, hoe kleiner de carb hoe meer koppel...

teminste tot zo ver mijn praktijk ervaringen.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: beinvloeding groter carb. op std 50cc

Bericht door NIX »

In een klein carbje is de gasstroomsnelheid volgas groter dan in een grote carb die je qua doorlaat net zover opendraait als de kleine volgas is. Dat komt omdat de grote carb anders van vorm is (groter) en de gasschuif in de grote doorlaat een obstakel is in plaats dat je een vloeiend aangesloten kanaal hebt.

Weinig cilinderinhoud wekt met een te grote carb te weinig gasstroomsnelehdi op, vandaar dat de meeste 50cc'c aan 16 of 17 echt meer dan genoeg hebben. Alleen met flinke kleppen en nokken kan en 19mm echt effectief zijn, maar dan heb je ook meteen een hoogtoerige motor die die doorlaat echt nodig heeft.

Een grote carb langzaam opendraaien is natuurlijk wel beter, zodat de gasstroom met het toerental op gang kan komen zodat niet alles in de war raakt. Daar heeft Jur wel gelijk in. Maar eigenlijk is het al een signaal dat je te groot zit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: beinvloeding groter carb. op std 50cc

Bericht door Jurrien »

Toch blijf ik er bij: ook een grote carb kan lekker lopen onderin. Een grote carb die lekker staat afgesteld kan ook gewoon halfgas rijden. Maar ik weet wel waar het verschil in rijervaring vandaan komt: de tandwielverhouding.

Met een kleine carburateur heb je een behoorlijk lichtere tandwielverhouding nodig, omdat een kleine carburateur smoort op hoge toeren. Wat al gezegd is: het vermogen ligt wat meer onder- dan bovenin. Bij een grote carburateur heb je júist meer vermogen bovenin, wat je topsnelheid (wat men doorgaans op hoge toeren haalt..) ten goede komt. Ik denk dat daarom het rijden met een kleinere carburateur als prettiger ervaren wordt: de lichtere tandwielverhouding. Iets wat ik overigens van harte kan beamen: doe mij maar zoveel mogelijk ceecees en zo weinig mogelijk milimeters.

Ik denk dus dat jullie de schuld van het 'niet lekker rijden onderin' bij de carb neerleggen terwijl het de tandwielverhouding is die het hem doet.

Over Niek z'n voorbeeld: als je een 10mm op 110cc gebruikt (met de daarop afgestemde tandwielverhouding) en vervolgens een 25mm carb op hetzelfde blok zet met dezelfde tandwielverhouding als de 10mm carb (nu veel te licht dus) denk ik dat ie de brommer onderin voor het gevoel net zo lekker loopt als je de 25mm carb maar enkele milimeters opentrekt.

Ingewikkeld allemaal.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 aug 2008 13:31
Locatie: amersfoort

Re: beinvloeding groter carb. op std 50cc

Bericht door jeroendb »

hmm, het is dus zeker even de moeite om te kijken hoe de 19mm bij mij reageert voordat ik op zoek ga naar een 16mm.

de 12mm maakt gebruik van een sproeier 68 en dat is op dit moment een prima maat

in de 19mm zit een sproeier 85, misschien prima voor een 70cc (nog geen ervaring mee) maar wat zou een goede sproeier maat zijn voor de 19mm op een 50cc?

Groet
Jeroen

hendrik
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 30 jun 2009 20:58
Locatie: ede

Re: beinvloeding groter carb. op std 50cc

Bericht door hendrik »

jeroendb schreef:hmm, het is dus zeker even de moeite om te kijken hoe de 19mm bij mij reageert voordat ik op zoek ga naar een 16mm.

de 12mm maakt gebruik van een sproeier 68 en dat is op dit moment een prima maat

in de 19mm zit een sproeier 85, misschien prima voor een 70cc (nog geen ervaring mee) maar wat zou een goede sproeier maat zijn voor de 19mm op een 50cc?

Groet
Jeroen
hmm ik weet van sproeiers niks, maar wat ik wel weet is dat een 19 mm op een 50 cc goed loopt.
mijn 19 of 20 dat weet ik niet, komt van een 110 cc af ik heb niks aan de sproeier gedaan, gewoon goed afgesteld.
het is wel waar je hebt bij lagere toeren minder power, je moet echt toeren maken met deze setup.
en wat mijn ervaring is dat je je gas goed moet opbouwen. met een 12 mm trek je je gas lekker open en gaan, maar met een wat grotere carb verzup je hem of haal je minder rendement.
ss50 4 life!

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: beinvloeding groter carb. op std 50cc

Bericht door h5speedje »

de werking van een teur is afhankelijk van waar hij voor ontworpen is..
Dit heeft een beetje te maken met de brandstof verarming op hoge toeren en daardoor het rijker staan onderin..
Door de sproeier bezetting optimaal te kiezen kun je je teur afstemmen op de motor /cilinderinhoud en vooral de karakteristiek..
Ik denk dat het niet een kwestie is van een gotere teur te gebruiken om harder te gaan maar meer het kiezen van welke teur en vooral wat wil je er mee..
Ga je lange stukken rijden in de polder voor naar je werk of wat dan ook..dikke 19 mm er voor die zich zo nu en dan een keer verslikt...ga je voor het stadsverkeer ga dan lekker met een 16 rijden die veel smeuiger is.

Ik heb altijd een 19mm gehad op mijn 50cc ss50....je staat ontiegelijk te melken om de luchtsnelheid maar op gang te krijgen...ben je er dan eindelijk zet je inderdaad een staldeur open voor de pk's...
Mijn c had een doodgewone 17mm valstroom...gas open is dan ook gaan want hij was bedoelt voor boodschappen en woon/werk verkeer...ding moets het gewoon doen...
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: beinvloeding groter carb. op std 50cc

Bericht door nielspbr »

Eric schreef:Een automitische aanzuig kelk zou mooi zijn met een grote carb denk ik. Lage toeren lange dunne kelk en bij hoge toeren korte dikke kelk.

Wie maakt hem?
Yoshimura, De tm-mjn series met dual stack funnel. :D

Plaats reactie