Grote carb

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Grote carb

Bericht door Jurrien »

Ha,

ik heb hier nog een keihin carburateur van ongeveer 30 mm liggen. Komt origineel van een xl250 af. Nu lijkt het me erg leuk om dit eens op een klein blokje te proberen, zeker omdat hij tussen mijn chalyframe past. :D

Nu vraag ik me af op welke blokjes hij bruikbaar zou kunnen zijn. Op ot70 kop? Op een 140cc imitatie blokje? Dikke Harrie blok? Op een andere kop? Ofwel: zijn er mogelijkheden?

Verder zit er een soort van membraan op de zijkant van de carb waarvan ik niet weet waar hij voor dient. Weet iemand dat?

Dit is de carb:

Afbeelding

Uitstulping op de zijkant:

Afbeelding

Onder het dekseltje zit een veertje en een membraan:

Afbeelding

Met aan het membraan een pielletje:

Afbeelding

Als ik zo de kanaaltjes bekijk lijkt het wel een systeem dat ergens een onder- of overdruk wegpakt en daarmee een ander luchtkanaal dicht of opengooit. Maar waarvoor het precies dient?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Bericht door nitelife »

die creeert een vacuum.. zit ook op een mikuni carb die ik heb. waar dat vacuum precies voor dient weet ik niet meer... 30mm zou ik niet onder de 124cc monteren.. heb je al een geschikt spruitstuk gevonden? :D
TWD for life!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Nee, nog geen spruitstuk, maar dat komt wel goed. Anders lassen we wat in elkaar. Of aluminiumgieten. Zo'n aanzuigrubber moet nog wel op de motorsloop te vinden zijn.

Laatst postte Dakana een foto van zo'n superhead met van die allerjeuzes grote kleppen. Is dat voldoende voor 30mm?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dat is de zogenaamde air cut-off valve: Helps prevent "after burn" caused by a lean fuel mixture.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Okdan, duidelijk
AIR CUT OFF VALVES PREVENT "AFTER BURN" GENERATED WHEN THE THROTTLE IS SUDDENLY CLOSED WHEN THE THROTTLE IS SUDDENLY CLOSED, THE VALVE TEMPORARILY CLOSES THE SLOW-JET PASSAGEWAY---CREATING AN INSTANTLY RICHER MIXTURE AND THUS REDUCES "POP" SOUNDS UPON DE-ACCELERATION
Vette shit. Nouja, eigenlijk geen vette shit.
Maarre, als hij de stationairsproeier (slow-jet is stationairsproeier toch?) dichtgooit, wordt het mengsel toch juist armer? :?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik denk eerder dat het remluchtkanaaltje naar de stationairsproeier wordt dichtgegooid.

Ik heb nog een dikke Dell-ortho valstroomcarb met kelk liggen die ik op een dikke Harrieblokje wil monteren. Moet ook nog een spruitje voor gefabriceerd worden en ik denk dat afstellen ook een heel gepiel wordt.

Nog afgezien van alles wat in die trechter kan verdwijnen bij lopende motor.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Bericht door nielspbr »

Op een 140 blok zou je het kunnen proberen ja.
(die hebben standaard een 27mm inlaatklep en een 28mm inlaat of iets in die orde van grootte.)

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Klepdia mag gerust kleiner zijn dan de venturi.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door CB-viguur »

heb zelf zo'n carb liggen voor een 125cc race project, alleen dan het type zonder dat menbraan aan de zijkant.
zelfde formaat inwendig als een cb750 carb, welke m'n pa al op diverse 125cc's heeft pasgemaakt. (ongeveer 31mm hoog)
misschien is het nodig om je gasschuifafschuining (3x woordwaarde :P ) aan te passen

en de aansluiting van mijn carb is gelijk aan die van de cb750, daarvan zijn nog rubbers te bestellen

@ NIX
die dellorto, is dat een echte SSI? zou wel erg gaaf zijn.
van dellorto zijn trouwens tabellen van welk type carb op wat voor cilinderinhoud en daarbij behorende naalden, sproeiers enz. :wink:

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Bericht door niek is ik »

wie bedenkt het, een blok bouwen(/kopen) aan de hand van een carb :lol:

btw heb hier nog een hele nette bami 140 kop liggen met snellere nok, die heeft grotere kleppen als een takkei wakkie hoofd.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Dakana
4T-MSB regular
Berichten: 473
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:08
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Dakana »

een 140 blok heeft een 27 klep, superheads bestaan er vanaf 26mm tot 30mm inlaat klep


als je het goedkoop wil doen zou ik gewoon een 140blokje nemen en daar op proberen
124cc gaat het niet trekken

ik had een 32mm pwk op 140cc ducar blok dat ging Net aan, maar was toch niet helemaal top
Afbeelding

arnold-d
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1513
Lid geworden op: 05 feb 2007 16:00
Bezit: Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Oftewel een moto dax
Locatie: Bennekom/EDE

Bericht door arnold-d »

Cool! als een spruitstuk simpel te maken is, ga ik de carbu van de XL500 er eens af slopen 8-)
Gebroken achterbrugassen = 4
Iets met 190cc . Op de dax

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Bericht door roow »

:lol: Dan wilt ie niet eens meer starten

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Bericht door ildert »

is zelfde als deze maar dan 40mm doorlaat...ik heb er nog wel eentje liggen voor de liefhebbers ;)
arnold-d schreef:Cool! als een spruitstuk simpel te maken is, ga ik de carbu van de XL500 er eens af slopen 8-)
grote klappen, snel thuis

florens
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 feb 2008 19:25
Locatie: Den Hoorn, ZH

Bericht door florens »

Dakana schreef:een 140 blok heeft een 27 klep, superheads bestaan er vanaf 26mm tot 30mm inlaat klep


als je het goedkoop wil doen zou ik gewoon een 140blokje nemen en daar op proberen
124cc gaat het niet trekken

ik had een 32mm pwk op 140cc ducar blok dat ging Net aan, maar was toch niet helemaal top
En daarmee kan je de theoretische max van je carb berekenen... ff zien wat Gert Heck in z'n boek Autotuning hierover zegt:

D = 0,8 tot 0,9 √v*n . 0,8 = de ondergrens van je carb, 0,9 de bovengrens. Binnen deze marge moet je een carb kiezen, is het idee. Wil je het maximale uit je blok halen, dan zou je aan de bovenkant (0,9) moeten gaan zitten. Maar laten we er ff vanuit gaan, dat je gewoon op de weg met je blok wil kunnen rijden, dan rekenen we met de standaardfactor 0,82 van Solex...

D = diameter carb
V = volume in liters
n = max toerental

De vraag is dan natuurlijk: hoeveel toeren maakt een Ducar-blokje... laten we ff met 8.000 rekenen en de Solex-standaardmaat aanhouden, dan komt er het volgende uit:

V = 0,14 (l)
n = 8.000 (t/min)
D = 0,82 √0,14*8000
D = 27 (mm)

Als je ff doorrekent, zie je bij een maximaal toertal van of 9.500 of meer de 30 mm theoretisch gaat werken op een 140 blokje. Dan kan je redelijkerwijs verwachten, dat je carb over het hele bereik goed werkt.

Mocht je er het maximale uit willen halen, dan reken je met de factor 0,9. Dan heb je aan een maximum toerental van 8.000 voldoende. De vraag is dan alleen of je in de lagere toerentallen een mooie overgang(en) krijgt.

Kortom: als jij 9.500 toeren uit een 140-blok weet te halen, is 30 (mm) theoretisch mogelijk met een 'normale' werking van je carb over je hele bereik.
'zou ff een oproepje op marktplaats zetten voor een kleppen deksletje, moeten er genoeg liggen bij de verschillende prikkers denk ik....'

Plaats reactie